Nye regler for tuning af turbo bil {{forumTopicSubject}}
Det lader til at 20% regel ikke gælder turbo biler ved opgradering af turboen her er et eksempel fra skats side.
(En Audi S3 1,8 T Quattro, årgang 1999, er forsynet med en motor af typen APY, med en slagvolumen på 1781 ccm. Motorens effekt er opgivet til 154kw, svarende til 209,44 hk. Bilen er fabrikken udstyret med turbo, intercooler og indsprøjtning.
Motoren ønskes monteret med anden og større turbolader (GT30 turbolader). Det skønnes, at effektforøgelsen er ca. 38 %.
Der foretages i den forbindelse følgende ændringer:
Turbolader af typen GT30, med større dimension og kapacitet
Udskiftning af kobling bestående af koblingsplade/trykfod/udrykkerleje
4 stemplet bremsekalibre og bremseskiver med større dimension
Udstødnings- og indsugningmanifold
Større intercooler (én frontmonteret i stedet for to sidemonterede)
Andre indsprøjtningsdyser
Motorstyring
SKAT har truffet afgørelse om, at en sådan motortuning ikke medfører afgiftspligt. Heller ikke selv om der samtidig sker udskiftning af original kobling til en stærkere kobling, og der monteres 4-stemplede bremsekalibre med tilhørende skiver foran.)
http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947435
Så kunne det jo være helt sjovt at eje en lille turbo bil
God dag derude.
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 30 Svar: 145
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 3 Svar: 186
nov 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 605
Om det så kun er 1% efektforøgelse.
maj 2016
Følger: 17 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 13 Svar: 131
Det ved jeg godt jeg har bare altid fået at vide at tuning er 20% uanset hvordan både af folk jeg kender og af syns haller og da jeg vil tune en af mine biler sad jeg bare lige og efterforskede det lige lidt og fandt et dokument fra 31/7/2017 og tænkte kan det nu være rigtigt. Men det lyder det så tilsynladene til at det er,
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
Generelt skal man ikke bygge for meget om, da man kan ende i et identitetsskifte. Den nævnte bil, Audi S3, kan ikke identitetsskiftes, da der ikke er en "vildere" model i A3 modellen. Havde det været en S4, kunne man risikere at skulle betale afgift op til en RS4.
dec 2012
Følger: 61 Følgere: 98 Biler: 17 Emner: 272 Svar: 795
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
Godkendelsen først, derefter evt ny afgiftsberegning, for det er ikke altid det udløser ny afgift.
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Nye regler for tuning af turbo bil