1.379 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Plug in hybrid. Kan man straffes for ikke at lade? Plug in hybrid. Kan man straffes for ikke at lade?

Halløj.
Blev i weekenden fortalt af en bekendt, at til syn trækkes der data ud på hvor meget man har ladet på sin plug in hybrid. Og hvis ikke det er højt nok, straffes det med bøde. Han vidste ikke bødens størrelse eller hvor meget man minimum skal lade.
Kan ikke finde noget lovgivning på det, nogle der kan gøre mig klogere?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ifö cera fyldes langsomt+skyller ujævnt i kumme 1.300 kr.
  • Tilslutning af strøm/v flytbare vægge 1.200 kr.
  • Ophæng af billeder og en stor side skærm til en bil 450 kr.
  • hænge en hattehylde. En skrue knækkede under installationen. Har brug for hjælp til at fjerne den knækkede skrue og hænge hattehylden op 450 kr.
  • Knallert 45, forhjul/bremse reperation, inden 11:30 1.592 kr.
  • Damprensning af sofaer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Plug in hybrid. Kan man straffes for ikke at lade?
  • #1   27. jan Det er der bestemt ingen regler om, din bekendte må have drukket af natpotten med sådan en udtalelse.

• #2   27. jan Fedt! Jeg kunne heller ikke forstå det. Godt nok bruger Mette & Co "rocker-metoder" meeeeen smiley

• #3   27. jan aldrig hørt om det. smiley

• #6   27. jan Men om det burde være noget om det?
    Har en del kollegaer i min branche der kører Mercedes diesel plugin.
    Det gør de udelukkende fordi at beskatnings værdien er betydeligt lavere end hvis det var ren diesel. Det skyldes at den grønne afgift beskattes X6.
    De fleste af dem lader aldrig nogen sinde op. Det bliver jo så på en eller anden måde lidt snyd.

Lader selv min Passat næsten hver dag, så er de små morgen ture osv. næsten gratis.

• #7   27. jan #5.
    Er linket relevant ift spørgsmålet? Synes ikke jeg kan finde svaret på mit spørgsmål?

• #8   27. jan Du har fået svar på dit spørgsmål jo.
    Det er helt gak gak at tro noget sådant.

• M T
    M T Tilmeldt:
    jan 2022

Følgere: 154 Emner: 8 Svar: 44
    #9   27. jan Synsmanden ville spørger dig om du ville give samtykke til det. Der er det helt fint at sige nej tak.

Det rigtigt at biler der er nyere end 2020 trækker synsmanden data fra bilens styreboks og indsende data fra din bil til færdselstyrelsen samt motor registeret.

Der ville der stå hvor meget du har kørt på ren el osv.
    men jeg er ikke bekendt med at du får en bøde det tror jeg ikke.

• #10   27. jan Det er noget vrøvl den slags data kan man ikke trække ud af bilen.

• #11   27. jan smiley

profilbillede
  • #12   28. jan #8
    Jeg spurgte #5 ift hans link. Der står intet brugbart ift TS (UT) spørgsmål. Så tænke en uddybelse af be eller afkræftning ville være på sin plads.

• M T
    M T Tilmeldt:
    jan 2022

#13   28. jan Carlo Jensen™ Letmetal

Den data kan godt trækkes ud ring til en hvilken synshal imorgen og han ville fortælle at man skal spørger kunden om det er iorden også trækker de det ud via obd tester

• #14   28. jan Nej de data kan ikke engang trækkes ud med en original tester, eller for den sags skyld andet OBD udstyr.
    Er selv nysgerrig for egne data omring km. kørt på el, men det er nu engang ikke tilgængeligt. Hvis du vil tro noget andet, så bare gi’ den fuld hane.

• M T
    M T Tilmeldt:
    jan 2022

#15   29. jan Jeg så det selv med mine egne øjne da synsmanden trak det ud jeg kunne se hvor meget vedkommende havde kørt på el og benzin og hvor mange km sammenlagt og hvad den reelle beregning var pr km.

Og det stemte ikke med hvad fabrikanten havde opgivet men synsmanden sagde det ikke ville påvirke hans vægtafgift

• #16   29. jan de date de trækker ud er anonym mig bekendt

• M T
    M T Tilmeldt:
    jan 2022

#17   29. jan Nej, jeg så og hørte synsmanden spørge om han måtte få samtykke så stod der på hans skærm om kunden havde givet samtykke ja eller nej hvis han havde trykket nej kom der ikke noget.
    Hvis han havde trykket ja kunne man se alt hvor mange km den havde kørt i hele bilens levetid på benzin og el og derefter hvor meget den faktiske pr kørte km havde brugt.

Her havde Ford opgivet et forkert tal men synsmanden sagde det ikke ville påvirke hans vægtafgift.

• #18   29. jan ja men det data bliver ved givet er de anonymt. ligesom når vi sætter oe tester på så spørger det os den må videre forbrugs data. smiley

• M T
    M T Tilmeldt:
    jan 2022

#19   29. jan Han sagde det bliver givet til Færdselsstyrelsen sammen med synsrapporten.

• #20   1. feb Er bare så glad for min gamle bil. Uha Uha... smiley

• #21   1. feb Det er OBFCM-data der trækkes ud ved syn. Der står mere om det på Færdselsstyrelsens hjemmeside (allernederst)
    https://www.fstyr.dk/privat/syn/periodisk-syn

• M T
    M T Tilmeldt:
    jan 2022

#22   1. feb Hvad sagde jeg?

Der står også “Det er muligt at frasige sig registreringen”

Synsmanden spørger om man giver samtykke og man kan sige nej så registrerer han det bare ikke.
    Jeg så ham gøre det med en Ford hvor kunden sagde ja og den viste andre tal end hans registreringsattest.

Men det er muligt at løbe tilbage til forhandleren og kræve kompensation for forkerte tal.

• #23   2. feb Ja hvad sagde jeg? Man kan se forbrugs data med en fornuftig tester.
    Men man kan stadig ikke udlæse hvor mange km. der er kørt på el vs benzin.
    Det er jeg selv nysgerrig for på egen Passat, der det sidste år eller 2 er kørt rigtigt meget på batteri. Kan selv se system forbruget på dag/måned/år, men er relativt uinteressant.
    System forbrug / system ydelse af kombinationen af el/benzin på en phev.
    Så vi er jo altså lige ude i to helt forskellige ting.

• M T
    M T Tilmeldt:
    jan 2022

#24   3. feb Kør du den til synshallen imorgen så kan han sætte tester på så kan du se hvor meget el du har brugt og hvor meget du har kørt på benzin den fortæller det hele feks.
    Hvis din bil har kørt 130.000 km så kan du ud fra udlæsning se din bil har kørt 100.000 km på ren benzin og 30.000 km på ren el hvis der i dmr står at din bil køre 37 på literen så ville testeren også fortælle hvor meget din bil reelt har kørt pr kørte km. Så ville der feks. Stå 33 km på literen.

Hvis du har købt din bil fra ny har du ret til at køre forbi forhandleren og kræve kompensation for at vildlede dig , fordi du har gået op i at den skal køre så langt på literen og de har oplyst dig noget andet.

• #25   9. feb Mon ikke det er OBFCM data der skal udlæses for at få de informationer.
    Det blev først et krav at have for nye typegodkendelser fra januar 2020 og alle nye biler fra januar 2021, så hvis det er en ældre bil skal man ikke regne med at man kan få de data.

• #26   12. feb Det er OBFCM-data, man kan læse mere om det her: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021R0392

Kig i artikel 10 og bilag 1

Kommentér på:
Plug in hybrid. Kan man straffes for ikke at lade?

Annonce