Ikke bilrelateret! - fagforeningsrelateret {{forumTopicSubject}}
Jeg har et spørgsmål selv om jeg naturligvis har kontaktet min fagforening.
Sagen ligger således at jeg har været på orlov i 3 måneder og skulle starte arbejde mandag. Orloven er taget for at tage hensyn til arbejdsgiver da jeg tilbage i slut oktober mistede min 3 mrd gamle datter. Så for at spare firmaets konto var den billigste for min chef at have mig på min orlov.
Jeg kommer så tilbage og vælger at møde op fredag for lige at komme ind i tingene igen. Jeg får ikke en krone for at være der fredag. Og da jeg så møder mandag morgen får jeg min opsigelse. Her i står der jeg er opsagt på grund af nedskæring og manglende indgående ordrer samt dårlig økonomi i formaet. Her kommer twistet så. 1/12-12 har han ansat en ny mand i firmaet (altså han er stadigvæk i sin prøvetid). Og hende han havde opsagt da jeg gik på orlov har fået annulleret sin opsigelse så hun er også tilbage i firmaet. Han har så sagt at der måske bliver noget at lave om 6 måneder, men mit svar til ham var at jeg ikke kan gå og glo i 6 måneder. Har godt nok 3 måneders opsigelse men stadigvæk.
Min fagforening har sagt fyrringen ikke er rigtigt begrundet og derfor uberettiget men der skal en jurist til at kigge på sagen.
Er der nogen der har et bud på hvordan lovgivningen er? og hvad man eventuelt kan forvente/kræve hvis udfaldet går min vej?
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 58 Svar: 518
Det var da en kedelig situation du er kommet i.
Men du er heldigvis godt stillet, hvis du er medlem af en fagforening?
Hvis han har skrevet at du er blevet opsagt pga. af nedskæringer og driftmæssige årsager, må stillingen ikke genbesættes inden for et halvt år, ifølge de fleste fagforeninger, hvis det kan bevises at der er ansat 1 person i nøjagtig samme stilling som din.
Hvad godtgørelsen lyder på, er også forskelligt, men det koster vidst både en bøde for uberretiget opsigelse og løn i en ubestemt periode.(Dette må du ikke hænge mig op på).
Men få fat i en fagforening med det samme, de elsker sådanne sager, da du står rigtigt stærkt i en evt. restssag, og det drejer sig ikke om småpenge.
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
Og damen laver hun det samme ?
Du er satme inde i en lorte periode Jubi.
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 58 Svar: 518
Dvs. firmaet må selvfølgelig ansætte en vikar istedet for ham, men må ikke fyre ham fordi de så vælger at vikaren så skal fortsætte.
Så gælder fuldstændig de samme regler som hvis din stilling bliver genbesat ved fyring.
Men hold da kæft hvor har din arbejdsgiver problemer med etiken, da du kun har hjulpet firmaet økonomisk ved at holde orlov, og ikke blevet sygemeldt istedet, hvilket du sagtens kunne i det tilfælde du har været ude i.
dec 2003
Casper, ja det går sgu ikke så godt for tiden. Det er ikke nu man skal tilføje at konen og mig er gået fra hinanden og hun flytter i weekenden haha! hold nu kæft det kan sgu kun gå en vej nu
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 262
feb 2008
dec 2003
dec 2003
Det skal tilføjes at jeg ikke har fået ny kontrakt i de sidste 3 måneder hvilket betyder jeg stadigvæk er/var produktionsleder hvilket er samme stilling den nye mand har besat. Ud over det er der skrevet slutteligt i opsigelsen at jeg skal lave forefaldent arbejde som mine kollegaer og min chef kan sætte mig til efter for godt befindende. Dette er også et brud på kontrakten.
dec 2003
dec 2003
dec 2003
dec 2003
Til XXXXX
Vort ovennævnte medlem har kontaktet Lederne i anledning af at han ved brev af 28. januar 2013 er blevet afskediget fra sin stilling som produktionsleder.
Opsigelsen er begrundet med en manglende forventet ordreindgang og virksomhedesn økonomiske situation.
Vort medlem har afholdt forældreorlov fra den 20. oktober 2012 til den 28. januar 2013.
Følgende forhold giver en formodning for, at opsigelsen af vort medlem er begrundet i vort medlems forældreorlov:
vort medlem er blevet opsagt på den første dag efter sin forældreorlov
vort medlem er den eneste medarbejder, der er blevet opsagt
virksomheden har annulleret opsigelsen af produktionsdamen XXX XXX virksomheden har ansat en økonom til at lave udkast til banken en gang om måneden
virksomheden har ansat en anden produktionsleder pr. 1. december 2012
virksomheden har under vort medlems forældreorlov ændret koden til regnskabssystemet og vort medlems mail er blevet omdirigeret
I henhold til Ligebehandlingslovens § 16a påhviler det herefter virksomheden at løfte bevisbyrden for, at ligebehandlingsprincippet ikke er blevet krænket.
I henhold til opsigelsen fremgår det, at vort medlem i opsigelsesperioden ikke har nogen bemyndigelse, idet han skal varetage alt forefaldende arbejde, der vil blive påbudt af undertegnede og kollegaer. Da vort medlem er ansat som produktionsleder har han krav på at varetage jobbet som produktionsleder i opsigelsesperioden, idet der ellers er tale om misligholdelse af kontrakten fra virksomhedens side.
Såfremt virksomheden ikke ønsker vort medlems arbejdskraft i opsiglsesperioden er virksomheden nødsaget til at fritstille ham.
Jeg skal inden 5 dage bede om en tilbagemelding på hvilke opgaver, som vort medlem skal varetage i opsigelsesperioden.
Idet jeg tager forbehold for at rejse krav om brud på ligebehandlingsloven skal jeg anmode virksomheden om en nærmere redegørelse.
dec 2003
AFILI8ED?
feb 2008
dec 2003
I dag ringede de fra lederne og jeg fik af vide at jeg er fritstillet. Hun har stillet krav om 6 måneders løn ud over de 3 måneders opsigelse ved ikke om den går igennem men hun ville ikke nøjes med mindre end 3 måneder. Så vil sige jeg er positivt overrasket over fagforeningens indsats men det er jo nok det man bør forvente. I hvert fald er jeg bare glad for at være fritstillet så jeg ikke skal gå med en lang sygemelding i stedet. Så ser vi om der falder mere af til mig
dec 2003
Der er indgået forlig nu i sagen. Jeg har fået 3 måneders yderligere godtgørelse for uretmæssig opsigelse. Ligeledes har firmaet "glemt" at indbetale mine feriepenge for 2012 samt 4 måneder af 2013 hvilket så har givet anledning til endnu en sag... Gaaaab! jeg skulle gerne få godtgørelsen sidst i denne måned.
Ikke bilrelateret! - fagforeningsrelateret