{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
921 visninger | Oprettet:

Garanti loven? {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der ved lidt omkring garanti..

Det er nemlig fordi min kammerat har købt en radio og her 1 år efter er den gået i stykker... han har så sendt den til reparation, men firmaet han har købt det ved siger at forhandleren er gået konkurs og kan derfor ikke lave det...

Kan det passe at det er hans problem at deres underleverandører er gået konkurs?

På forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Garanti loven?
  • #1   26. aug 2008 Så skal den bare laves et andet sted, på deres regning..

De prøver altid med undskyldninger.

• #2   26. aug 2008 eller give ham en ny

• #3   26. aug 2008 garanti er 2 år efter købeloven, og så er der reklamations ret,

• #4   26. aug 2008 Ja de sagde at de godt kunne sende den et andet sted hen men det ville blive på hans regning... og det tænkte jeg ikke kunne passe...

• #5   26. aug 2008 han kan KUN reklamere over varen, da han kun har ET HALVT ÅRS garanti og 2 års reklamationsret. Han kan ikke rigtig gøre noget, udover at kontakte producenten (medmindre det er dem der er gået konkurs..)

• #6   26. aug 2008 send ham direkte til producenten; man kan som regel selv køre reklamationssager med producenten, og meget ofte går det faktisk hurtigere.

Er nødt til at opfordre folk til lige at tjekke op på købeloven; der er satme mange sære fortolkninger af den, og der er ikke noget værre end påståelige og stædige kunder, der ikke ved hvad de snakker om smiley

• #7   26. aug 2008 okay ja så kan jeg godt se det er et problem...

Det er nemlig producenten der er gået konkurs!

Men tak for alle de gode kommentarer og svar smiley

• steffen E
    steffen E Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 12
    #8   26. aug 2008 At producenten/importøren, eller hvad det er, er gået konkurs er ikke dit problem, det er udelukkende stedet hvor du har købt genstanden problem. Du kan reklamere over varen og kræve en ny eller godtgørelse så du kan få noget tilsvarende. DOG hvis de siger at de vil vælge at reparere det, så er du tvunget til at acceptere det. Nu skriver du ikke om hvad der er galt med den, men der er ingen tvivl om at de skal dække den. De prøver bare at slippe for den. Sig du vil snakke med deres chef eller lign., i sidste instans så tru/gå til en advokat.

• #9   26. aug 2008 Der er INGEN krav om garanti i Danmark, kun krav om reklamationsret. Den med 6 mdrs. garanti er en and.
    Hvis producenten er gået konkurs er der intet at gøre, med mindre forhandleren har lovet en garanti på skrift, som er forskellig fra den som producenten har givet, så er det forhandleren der forpligter sig til at udbedre fejlen, men KUN hvis i har på skrift at forhandler yder garanti, og ikke garanti i henhold til producentens bestemmelser.

• steffen E
    steffen E Tilmeldt:
    mar 2008

#10   26. aug 2008 Ja, uden for garanti, men der er stadig 2års reklamationsret.

• steffen E
    steffen E Tilmeldt:
    mar 2008

#11   26. aug 2008 Produktionsfejl hører også under mangel, og man vil derfor kunne reklamere over det.

Som forbruger har man 2 muligheder hvis man køber noget hos en forhandler, at gå til producenten eller til forhandleren for at reklamere. Her er producenten så gået konkurs, og derfor skal han gå til forhandleren som så skal reparere det. Er aldrig kundes problem at producenten er gået konkurs, problemet er nu bare at forhandleren skal betale omkostningerne for at reparere den, en omkostning som han nu prøver at slippe for. Han SKAL stå for forbedringen så kunden har et produkt der virker.

Der er rimelig klare regler. Han kan også klage til forbrugerklagenævnet. Må indrømme jeg er ikke lige inde i hvad der sker i en retsag hvor man vinder, så mener jeg nemlig ikke man selv skal stå for advokat mm. omkostninger. Men tag kontakt til en advokat, han kan nok fortælle dig det.

• steffen E
    steffen E Tilmeldt:
    mar 2008

#12   26. aug 2008 Nu læste jeg lige det sidste du skrev igen. Så fremt der ikke kan fremskaffes reservedele til det, så kan forhandleren ikke reparere det. Altså opstår der 2 nye muligheder for kunden, han kan vælge at få et nyt tilsvarende produkt, eller pengene tilbage.

• steffen E
    steffen E Tilmeldt:
    mar 2008

#13   27. aug 2008 Nu snakker jeg ikke om garanti, men om reklamation. Hvis en radio har siddet i en bil i 1år og lige pludselig ikke virker, så er den brugt efter hensigten, og der er derfor stor chance for det er en fejl i radioen, ergo skal det repareres, pengene tilbage eller ombyttes til en ny.

Nu når du selv nævner købeloven, ja så vil jeg da også citere lidt som viser jeg har ret:

§ 78
    Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget imellem:
    1) Afhjælpning af manglen
    2)Levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering)
    3. Et passende afslag i købesummen
    4. Ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig. (LÆS: Ophævelse = Pengene tilbage)

(Min svar igen)
    Så fremt sælger tilbyder 1) kan køber ikke gøre krav på de andre. Da sælger ikke tilbyder 1) (Han kræver penge for det), så kan han dermed vælge at ophæve handelen og få pengene retur.

• steffen E
    steffen E Tilmeldt:
    mar 2008

#14   27. aug 2008 Aner ikke hvad det er du mener den paragraf du hentyder til. Den har noget med omlevering at gøre, og den viser at hvis forhandleren ikke kan omlevere, ja så er der de 3 andre muligheder, hvor af en af mulighederne er at få pengene tilbage.

DU ER FORKERT PÅ DEN. Det er 100 % sikkert. Han kan få pengene tilbage. No doubt. Lige som der står i den paragraf jeg henviser til. Jeg ved ikke hvor du har fået det fra at man kun kan få pengene tilbage i garantiperioden. Jeg ved ikke om du nogensinde f.eks. har set kontant, hvor folk har haft problemer med at en forhandler ikke ville give pengene tilbage, efter de har prøvet at reparere den. (3gange) Til sidst har de så fået pengene tilbage.

Men ja, du tager fejl. Ved ikke hvordan jeg skal overbevise dig, for en paragraf er åbenbart ikke klar nok for dig.

• #15   28. aug 2008 Skal jeg tolke det sådan:
    Han har krav på enten at laver radio'en eller de ombytter til en tilsvarende uden omkostninger?

De påstår jo at det er ham selv der skal betale for reperationen når nu producenten er gået konkurs.

• steffen E
    steffen E Tilmeldt:
    mar 2008

#16   28. aug 2008 Ja i først omgang skal de tilbyde at lave den.

Så fremt de siger det koster penge(=Altså ikke selv tilbyder det), så har han krav på enten at få den ombyttet eller hæve handelen(Og få pengene tilbage, du kan få pengene tilbage lige meget hvad ham den anden siger, jeg er 100 % sikker i min sag)

De prøver bare at sende "anden" videre ved at sige producenten er gået konkurs. De skal stadig stå for reparation. De prøver bare at slippe for at få pengene op af lommen. Så fremt han siger nej, ja så henviser du bare til § 78 i købeloven og kræver pengene retur.

Kommentér på:
Garanti loven?

Annonce