925 visninger
|
Oprettet:
Garanti loven? {{forumTopicSubject}}
Er der nogle der ved lidt omkring garanti..
Det er nemlig fordi min kammerat har købt en radio og her 1 år efter er den gået i stykker... han har så sendt den til reparation, men firmaet han har købt det ved siger at forhandleren er gået konkurs og kan derfor ikke lave det...
Kan det passe at det er hans problem at deres underleverandører er gået konkurs?
På forhånd tak
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
De prøver altid med undskyldninger.
jun 2008
Følger: 6 Følgere: 17 Emner: 516 Svar: 2.803
okt 2004
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 4.358
mar 2005
Følger: 33 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 116 Svar: 767
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
Er nødt til at opfordre folk til lige at tjekke op på købeloven; der er satme mange sære fortolkninger af den, og der er ikke noget værre end påståelige og stædige kunder, der ikke ved hvad de snakker om
mar 2005
Følger: 33 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 116 Svar: 767
Det er nemlig producenten der er gået konkurs!
Men tak for alle de gode kommentarer og svar
mar 2008
Følger: 1 Svar: 12
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.378
Hvis producenten er gået konkurs er der intet at gøre, med mindre forhandleren har lovet en garanti på skrift, som er forskellig fra den som producenten har givet, så er det forhandleren der forpligter sig til at udbedre fejlen, men KUN hvis i har på skrift at forhandler yder garanti, og ikke garanti i henhold til producentens bestemmelser.
mar 2008
Følger: 1 Svar: 12
mar 2008
Følger: 1 Svar: 12
Som forbruger har man 2 muligheder hvis man køber noget hos en forhandler, at gå til producenten eller til forhandleren for at reklamere. Her er producenten så gået konkurs, og derfor skal han gå til forhandleren som så skal reparere det. Er aldrig kundes problem at producenten er gået konkurs, problemet er nu bare at forhandleren skal betale omkostningerne for at reparere den, en omkostning som han nu prøver at slippe for. Han SKAL stå for forbedringen så kunden har et produkt der virker.
Der er rimelig klare regler. Han kan også klage til forbrugerklagenævnet. Må indrømme jeg er ikke lige inde i hvad der sker i en retsag hvor man vinder, så mener jeg nemlig ikke man selv skal stå for advokat mm. omkostninger. Men tag kontakt til en advokat, han kan nok fortælle dig det.
mar 2008
Følger: 1 Svar: 12
mar 2008
Følger: 1 Svar: 12
Nu når du selv nævner købeloven, ja så vil jeg da også citere lidt som viser jeg har ret:
§ 78
Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget imellem:
1) Afhjælpning af manglen
2)Levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering)
3. Et passende afslag i købesummen
4. Ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig. (LÆS: Ophævelse = Pengene tilbage)
(Min svar igen)
Så fremt sælger tilbyder 1) kan køber ikke gøre krav på de andre. Da sælger ikke tilbyder 1) (Han kræver penge for det), så kan han dermed vælge at ophæve handelen og få pengene retur.
mar 2008
Følger: 1 Svar: 12
DU ER FORKERT PÅ DEN. Det er 100 % sikkert. Han kan få pengene tilbage. No doubt. Lige som der står i den paragraf jeg henviser til. Jeg ved ikke hvor du har fået det fra at man kun kan få pengene tilbage i garantiperioden. Jeg ved ikke om du nogensinde f.eks. har set kontant, hvor folk har haft problemer med at en forhandler ikke ville give pengene tilbage, efter de har prøvet at reparere den. (3gange) Til sidst har de så fået pengene tilbage.
Men ja, du tager fejl. Ved ikke hvordan jeg skal overbevise dig, for en paragraf er åbenbart ikke klar nok for dig.
mar 2005
Følger: 33 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 116 Svar: 767
Han har krav på enten at laver radio'en eller de ombytter til en tilsvarende uden omkostninger?
De påstår jo at det er ham selv der skal betale for reperationen når nu producenten er gået konkurs.
mar 2008
Følger: 1 Svar: 12
Så fremt de siger det koster penge(=Altså ikke selv tilbyder det), så har han krav på enten at få den ombyttet eller hæve handelen(Og få pengene tilbage, du kan få pengene tilbage lige meget hvad ham den anden siger, jeg er 100 % sikker i min sag)
De prøver bare at sende "anden" videre ved at sige producenten er gået konkurs. De skal stadig stå for reparation. De prøver bare at slippe for at få pengene op af lommen. Så fremt han siger nej, ja så henviser du bare til § 78 i købeloven og kræver pengene retur.
Garanti loven?