{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.022 visninger | Oprettet:

Boliglån {{forumTopicSubject}}

Hej er der nogen der har en smule forstand på boliglån. Mit spørgsmål går på om det er muligt at få et forbrugslån indfriet i et boliglån. Altså lad os sige man skylder banken 100.000. Hvis man så vil købe eksempelvis en andelslejlighed til 400.000.- Kan man så få lånet på 500.000 og derved kun have et lån?
Mit umiddelbare gæt ville være at det ikke kan lade sig gøre, men ville lige høre om det var en totalt naiv tanke eller om chancen er der.

Og ja jeg ved godt banken kan svare på det. Men det er ikke aktuelt lige nu. Bare en tanke så gider ikke involvere banken.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boliglån
  • #1   20. aug 2010 Hvis boligen er det værd, så kan du godt..

• #2   20. aug 2010 umiddeltbart tror jeg godt du kan det,snak med BAY herinde fra,han er bankmand

• #3   20. aug 2010 Ja man kan jo belåne 80-90% af ejendommens værdi. Nogen kan da også stå med meget store mængder penge ved at omlægge lånet.

SVAR: Ja du kan låne i friværdien, men hvis din friværdi kun er 500,000,- tror jeg ikke jeg ville gøre det i denne tid.

• #4   20. aug 2010 Hvis boligen er la os sige 1.000.000 mill kr værd. og du f,eks har fået den til spot pris 500.000 kr. Så kan du godt låne ovre de 500.000 kr til at betale gammel gæld ud med.

Men koster den 400.000 kr og er vuderet til 400.000 kr så kan du ikke nej.

• #5   20. aug 2010 bum bum, bliver lidt svært med et andelsbevis.
    Typisk kan man kune låne 75% resten skal du selv punge ud.
    Og da andelsbeviset sikkert ikke er mere værd end det du vil købe det til. Tror jeg ikke på det kan ladesig gøre..

Mvh

• #6   20. aug 2010 kan godt blive svært at låne i en friværdi der ikke er der smiley

• #7   20. aug 2010 Ja okay. Men som markedet ser ud nu tror jeg man kan få en bolig til under den normale markedspris, og derfor kunne man måske overtale en bank til at indfri forbrugslånet i boliglånet. Hmm, jeg er nok nød til at spørge en bank eller finanseringsselskab. Håbede bare at der var en der kunne sige om det er noget der er normal praksis eller om det er helt i hampen og totalt naivt.
    For de vil jo tjene mindre i renter på et boliglån, men på den anden side kunne de måske kompencere for de tabte rente indtægter når lånet oprettes.

• #8   20. aug 2010 Det er jo lidt anderledes med Andelsboliglån da du ikke kan låne til disse i et realkreditinstitut. Du låner hele beløbet hos banken i dette tilfælde. Du har dermed muligheden for at sammenlægge de to lån, hvis banken går med til det. Det vil typisk forholde sig sådan, at renten bliver lidt højere, da en del af lånet er forbrugslån

• #9   20. aug 2010 Men det var også om man kunne gøre det når lånet oprettes. Ved godt det kan lade sig gøre når man har købt bolig og der er friværdi.

• #10   20. aug 2010 Okay Kasper. Det er altså noget der er set før? Jeg har ingen forstand på den slags. Tænker bare at de måske ville være interesseret i at binde mig til et 30 års lån og derfor måske ville gå med på at slå tingene sammen.

• #11   20. aug 2010 det afhænger af banken, når nu der ikke er realkredit involveret..

jeg gjorde det med billånet da jeg købte hus, at jeg fik de 80% på realkreditten og billånet blev lagt oveni de 20% boliglån i banken, så jeg endte med at låne 110% af boligens handelspris..

• #12   20. aug 2010 Det er slet ikke utænkeligt at de vil gå med til dette. Det er jo almindelig kreditvurdering der kommer ind over. Du har så muligheden for at forhandle dig til en bedre rente på dit forbrugslån, mod en højere rente på dit andelsboliglån. Hos os lægger et andelsboliglån på ca 7 % mener jeg. Forbrugslånet er jo som sagt højere. Lægger du lånene sammen, så har du mulighed for at forhandle med renten..

• #13   20. aug 2010 Okay. Tak for det. Må vist have fat i banken. Ville bare ikke kontakte dem hvis det var en totalt urealistisk ide smiley

• #14   20. aug 2010 Det er i hvert fald ikke noget der ikke er set før.. Bare hiv fat i dem.. Det er det vi sidder her for ;o)

• #15   20. aug 2010 Det kommer meget an på hvordan deres generelle kredit vurdering af dig er. Jeg havde et lille lån, på under 20k, som blev lagt ind under den ejerlejlighed jeg købte til 800k. Men hvis det er en forbrugs gæld på 100k, og du ikke har afviklet kraftigt på den de sidste år, tror jeg at chancen er lille.

• #16   20. aug 2010 Jeg er også til at få fat på i en privat besked, hvis du har yderligere spørgsmål. Både Kasper og jeg er bankmænd smiley

• #17   20. aug 2010 Kapser: Hvorfor er det at et andelsboliglån er så meget dyrer end både realkreditlån, og Boligkreditter?

• #18   20. aug 2010 Jeg tror jeg fik svar på hvad jeg ville. Nu er problemet bare at få en højere indkomst så jeg overhovedet kan komme i betragtning til et boliglån smiley De smider nok ikke om sig med dem til folk på dagpenge. Selvom man har betalt alt til tiden altid.

• #19   20. aug 2010 Jeg fik lov til at låne godt 800k til en ejerliglighed på SU, så man skal aldrig sige aldrig.

Men jeg kan som bonus information fortælle dig at jeg betaler mindre i rente udgifter på lånet til en ejerlejlighed, til 800k, end en andel koster til 400.000kr til 7% i rente.

- 3 årigt rente tilpasning

• #20   20. aug 2010 Philip H
    Andelsboliglån er dyrere, fordi man for det første ikke kan låne i realkredit, men kun i banken. For det andet er værdien af en sikkerhed mere tvivlsom på en andelsbolig.

• #21   20. aug 2010 Jeps.. Men hvorfor er det så at folk køber boligen, når den er dyre at sidde i, og at værdien af andelen er usikker?

• #22   20. aug 2010 Er der nogen retningslinier for hvor meget man skal tjene/rådighedsbeløb for at låne et givent antal kroner til en andel?

• #23   20. aug 2010 Phillip: Andelsboliglån og realkreditlån er ikke bare at sammenligne. Låner du penge i banken til en andelsbolig, så er det pengeinstituttet der er "investor". Låner du penge i en kreditforening, så ved du ikke hvem investor er, da udbetalingen er betalt med udstedte obligationer, som forskellige mennesker har investeret i. Derimod er sikkerheden i en andelsbolig ikke altid ligeså go' som i en almindelig ejendom, så noget af sikkerheden kommer i form af større rente.

• #24   20. aug 2010 Den er billigere i indkøb, så man ikke skal låne så mange penge. Den er lettere at omsætte, når der ikke er finanskrise. Der er også en rimelig upside på værdien i gode tider. Der er såmænd fordele nok...

• #25   20. aug 2010 oo 1: min bank mand sagde 5500kr til forbrug. Men de ser dig an.. Og har nogle retningslinjer at gå efter..

Okey. Jeg ved godt at de to bolig former er vidt forskellige, men jeg prøver at forstå hvad fordelen ved at købe andelsbolig er..

• #26   20. aug 2010 En fin tommelfingerregel er, at du skal have ca. 6.000 i rådighedsbeløb efter købet. Derudover kan man sjældent forrente mere end ca. det 3-dobbelte af sin årlige bruttoindkomst.

• #27   20. aug 2010 Jeg synes da lige, jeg har forklaret det. De er billigere i indkøb, hvorfor der ikke skal lånes så mange penge. Derudover koster de som udgangspunkt nasten det samme at sidde i som en almindelig lejlighed.

• #28   20. aug 2010 Ja, men skal kun låne det halve beløb, men renten er dobbelt så høj?..

Om den er nemmere at omsætte må jeg så melde pas på. Det har vi ejendomsmæglere til at vurdere. Og hvordan priserne stiger eller faldet på ejer vs. andel skal jeg heller ikke gøre mig klog på, men det tror jeg ikke at der er nogle som skal gøre. Overhovedet..

• #29   20. aug 2010 Jeg vil gerne lige understrege at jeg ikke lejer klog, eller prøver at sætte mig op i mod jer, Men jeg prøver at forstå. Og man kan snakke lidt mere direkte med jer, end man kan med manden som holder ens liv (bolig lån) mellem hænderne.

• #30   20. aug 2010 Man kan jo heller ikke sidde til det halve smiley

Du kan få et realkreditlån til halv rente - men du har fortsat boliglånet på samme størrelse som andelsboliglånet, hvor du betaler samme rente smiley

• #31   20. aug 2010 Det er jo lidt en smagssag og vælge en andelsbolig. Der er selvfølgelig det økonomiske, såsom man sparer tinglysning . Man betaler ikke ejendomsværdiskat, osv. Derudover så er en andelsboligforening jo også en go ting for ældre, som har pengene,og som sætter pris på det sociale som der ofte er i en andesboligforening.

Personligt vil jeg ikke vælge en andelsbolig, men det er jo en smagssag.

• #32   20. aug 2010 Altså meget spidst stillet op skal man have 6000 tilbage efter lån og boligudgift er betalt. Og lad os sige man tjener 200K. om året før skat så må andelen maks koste 600K? Er det nogenlunde rigtigt forstået?

• #33   20. aug 2010 Ja så kan du max låne 600 i alt inkl. realkreditlån osv. Det er ikke sikkert, din bank kræver det - det gør vi bare, der hvor jeg arbejder smiley

• #34   20. aug 2010 oo 1: Ikke helt. Når man snakker rådighedsbeløb som er det beløbet som du har, efter alle dine udgifter er betalt. Det er altså ikke kun boliglån og boligudgiften der regnes med. Der skal også medtages din mobil, bilforsikringer, vægtafgift, osv osv. Det som dit rådighedsbeløb skal dække er mad, benzin, fornøjelser og så videre

• #35   20. aug 2010 Jeg betaler ca 25.500 i rente udgifter for ca 820.000kr's realkredit/bolig lån.
    400.000kr til 7% er da mere? eller virker min lomme regner ikke?

Men ja okey - det er med 3årigt rente tilpasning.
    Og ja.. Det var rigtigt.. ejendomsværdiskat og tinglysningsafgiften. Det tæller jo i retningen af andelsboligen.. Det gælder jo om at have det hele med når man træffer så vigtig en beslutning..

oo 1 : de stiller det op så du skal have ca 6.000 tilbage til mad, tøj og andre uforudsete udgifter..

• #36   20. aug 2010 Okay. Det lyder lidt vildt man kan låne så mange penge i forhold til indkomst.
    grunden til at det skulle være andel var fordi man ikke skal låne så stort et beløb. Når jeg sidder og kigger på lejligheder i Kbh lader det til at det er den nemmeste og billigste måde at få en på.
    Har kigget på flere til under 300K. med boligudgift på under 3000.- md.
    Lyder fornuftigt i mine ører, iforhold til en ejerlejlighed.

• #37   20. aug 2010 Philip H
    Du kan heller ikke sammenligne på den måde. Det er det samme som at sige, du sidder billigere i et hus til én million end en til to.

Hvis du skal have en lejlighed eller et hus, der svarer til en andelsbolig på 400.000, skal du sammenligne med et hus.til ca. 1,5-2 millioner smiley

• #38   20. aug 2010 adel til 400.000kr = hus til 1,6mill?

Så skal en andel magen til min 60kvm 2½ værelses i brønshøj koste 200k?

• #39   20. aug 2010 Ja, meget firkantet kan man sige, at et andelsboligbevis på ca. 400.000 svarer til en ejerlejlighed på ca. 1,5-2 mio.

Jeg kan sagtens give dig en længere udredning på, hvordan det hænger sammen, hvis du skriver en privat besked smiley Så svarer jeg, når jeg har fri fra arbejde. Min frokostpause er forbi nu...

Kommentér på:
Boliglån

Annonce