{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.265 visninger | Oprettet:

Huslån. 4% fast eller flex ? HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej bg. Vi har købt hus og skal vælge hvilket lån vi vil have. Jeg syntes det er pisse svært, og en jungle omkring hvad der er smartest.

Hvad ville i gøre ?

4% fastforrentet med afdrag

4% fastforrentet uden afdrag i 5 år, også betale mere af på det dyre boliglån i banken.

Flexlån hvor renten er på 1,87% vist pt med afdrag, eller afdragsfrit i 5 år for igen at betale mere af på det dyre boliglån i banken.

Jeg er sku i tvivl, ved ikke om jeg har det bedst med at vide hvad jeg har med at gør, altså 4 % fastforrentet.

( tænker 4 % fordi 3,5% ikke har ligeså høj kurs og derfor kan det 4 % bedre svare sig pt )¨

HJÆÆLP smiley

Hilsen Lasse

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Huslån. 4% fast eller flex ? HJÆLP
  • #1   5. mar 2012 vil du gerne vide dine afdrag præcis om fx 5-14-19 år frem

• #2   5. mar 2012 jeg ville vælge 4% fast rente med afdrag. så ved man hvad det koster hver månede lige meget hvad.

• #3   5. mar 2012 Det er jo et sats.

Med fleksibel rente kan du risikere at renten stiger til fx 7-8% indenfor de næste 3-5 år, ikke at det sker, men det kan ske. Det kan selvfølgelig både være mere eller mindre.

Ved 4% er det 40.000 kr/år for hver million.
    Ved 8% er det 80.000 kr/år for hver million.

Hvis du så ikke afdrager på det, så falder det heller ikke.

Omvendt. Hvis det er fleksibel rente og den falder til 2%, så er det kun 20.000 kr/år du skal af med i rente, så kan du sparke yderligere af på dit boliglån.

Ved den faste rente, der ved du hvad det koster de næste 15-30 år.

Men det kommer også lidt an på dit boliglån, hvis det er meget stort, så er det en god ide at få den betalt ud hurtigst muligt.
    Men omvendt, så er afdragsfrihed også roden til alt ondt, for hvis huspriserne falder, så skylder du stadig det samme på huset... selvom det ikke længere er det samme værd.

• #4   5. mar 2012 Ville helt klar vælge et fastforrentet uden afdrag de fem år, også betale af på evt. Andre lån som jeg kan læse du har.

Efter de fem år kan du vel begynde at betale af? Men så skal du have renten låst igen går jeg ud fra.

• #5   5. mar 2012 Hej.. Er pt selv i samme situation, men i vores tilfælde afhænger det også at vi gerne vil læse videre og ud og rejse, så får os er et 5års flex lån umiddelbart det bedste, og så må vi se tiden an om 5år.. Det skal så lige siges at vi "kun" skal låne 700.000kr, så vi kan godt klare et "rentehop", som jeg dog tvivler stærk på kommer..

Men det smarteste synes vi, er og få hamret det dyre lån af i banken som i vores tilfælde er på 7,5%..

- Klaus

• #6   5. mar 2012 Altså jeg syntes på en måde det er rart nok ikke at skulle bekymr mig om renten stiger, men igen der er jo lidt at spare som det er nu med flexlån.
    Boliglånet bliver på omkring 180000.

Ja det er sku svært, jeg har dog også mere ller mindre hele tiden haft det sådan at jeg helst ville afdrage, for dem som har valgt afdragsfrit har jeg hørt de har fortrudt det.

Ja jeg ville sku begynde at betale af på kreditlånet efter de 5 år hvis jeg vælger 5 års afdragsfrit

• #7   5. mar 2012 Vi har en fordel omkring boliglånet som ligger på 5,75% i rente.

• #8   5. mar 2012 du skal også huske prisen på at lægge lån om fra fx fast til flex,eller omvendt,

• #9   5. mar 2012 personligt har vi valgt et f3 med afdragsfrihed i 10 år, det betyder at vi kan indbetale ekstra på boliglånet, så boliglånet på 480.000,- er væk på 6 år istedet for 20 år (det giver også en hurtig friværdi i boligen hvis man skulle få brug for det på et tidspunkt)

• #10   5. mar 2012 ja det koster vel mellem 15-20000 kr

• #11   5. mar 2012 ja, men jeg tror ikke at vores boliglån blev mere end knap 20000 til 5,75% i rente.

• #12   5. mar 2012 200000*

• #13   5. mar 2012 det er afhængig af kurs det skal indfries til,men det løber hurtig op,jeg tror jeg ville vælge;4% fastforrentet uden afdrag i 5 år, også betale mere af på det dyre boliglån i banken.

• #14   5. mar 2012 Enig med Jt !

• #15   5. mar 2012 okay, det bliver nok det 4 % enten med eller uden afdrag smiley

• #16   5. mar 2012 det er i hvert fald en fin fast rente 30 år frem

• #17   5. mar 2012 der er vist os nogen flere fordele omkring de 4 % end flex, noget med obligationerne hvis de bliver udbudt anderledes senere.

• #18   5. mar 2012 Vi står selv og skal optage lån inden for en måneds tid eller to. Valget falder på afdragsfrit F-lån. Det eneste, vi ikke har besluttet os for, er refinansieringsfrekvensen. Det bliver sandsynligvis 3 eller 5.

Jeg synes, en variabel rente er mest reel. Ved fastforrentet lån betaler man en - i mine øjne - relativt høj "forsikringspræmie" for at have låst renten fast.

Afdragsfrihed vælges for at komme hurtigt af med banklånet. Her skal vi ganske vist kun betale 1,75 % i rente, så den er som sådan ikke dyrere, men det giver altid en større frihed ikke at have banklån.

• #19   5. mar 2012 Hvis man laver et rente max på de flexlån, så skal man vel også "betale" for at man gør det? så den reelt bliver en dyrere rente end de 1,87 fx ?

• #20   5. mar 2012 Ja, hvis man sætter loft på lånet, så betaler man også en ret høj forsikringspræmie.

Eftersom den rente, du regner med, hedder 1,87 %, er den sandsynligvis også fast de første 5 år - altså med refinansiering hvert 5. år. Hvis den varierer hvert år, er den helt nede i underkanten af 1 %.

Vi overvejede i øvrigt på et tidspunkt at dele det op, så halvdelen var variabel og den anden halvdel fast. På den måde får man det bedste fra begge verdener og løber ikke nogen enorm risiko.
    Det er dog ikke sikkert, det kan svare sig for dig, hvis dit lån ikke er større. Vores kreditforeningslån bliver på ca 2,4 mio., så det vil formentlig bedre kunne svare sig.

• #21   5. mar 2012 Vores lån bliver på max 1,4 mio lige nu smiley men igen, det er sku svært at finde rundt i , det er jo aldrig til at sige hvilket valg som er klogest i længden

• #22   5. mar 2012 Hvis du kan spå om det, så laver du i hvert fald det forkerte smiley

Men ok, hvis jeres lån bliver 1,4 mio., så kan det nok sagtens svare sig at dele det op. Så er du jo fri for at tænke på, om du nu valgte det rigtige smiley

• #23   5. mar 2012 må jeg lige høre bankdamen om, har slet ikke hørt om at det kunne deles op smiley
    Men er sku forvirret omkring det , flex eller ikke, afdrag eller ikke smiley

• #24   5. mar 2012 eller lånet bliver nok på 1,45, og om 2 år skal vi låne et par hundrede tusinde mere.
    Men det lån som er nede på 1 % har vel ingen renteloft ? Ville du selv låse dit til et renteloft på enten 3 eller 5% ?

• #25   5. mar 2012 Lånet på 1% varierer en gang om året og har ikke noget loft. Jeg har slet ikke sat mig ind i priserne for loft, da jeg ikke vil betale for sådan en forsikringspræmie.

• #26   5. mar 2012 nej okay, det var bare fordi du skrev tidligere oppe om : refinansieringsfrekvensen. Det bliver sandsynligvis 3 eller 5 ? det har måske ikke noget med det at gøre ? men 1 % er sku også billig

• #27   5. mar 2012 Det betyder bare hvor ofte renten ændrer sig. Hvis refinansieringsfrekvensen er 3, ændres renten hvert 3. år og er så fast for den 3-årige periode.

• #28   5. mar 2012 okay, jeg er lidt lost omkring det lån osv, men giver man ikke også noget for at låse renten ? f1, er det hvor renten ænder sig hvert år ? og den er lige nu lidt under 1 % ?

• #29   5. mar 2012 Ja, F'et er en betegnelse for, at renten er variabel og tallet er en betegnelse for refinansieringsfrekvensen. Jo længere tid, der går mellem refinansieringerne, jo højere vil renten - alt andet lige - være. Det betyder altså, at en F1 kan fås til lidt under 1 %, mens en F5 koster i nærheden af 2 %.

• #30   6. mar 2012 Okay det forstår jeg godt så smiley

Kommentér på:
Huslån. 4% fast eller flex ? HJÆLP

Annonce