Kører på 3 cylindre {{forumTopicSubject}}
Hej Bilgalleri.
Har et lille problem med min Seat, at den kører på 3 ud af 4 cylindre.
Det drejer sig om en Seat Arosa fra 1999, med en 1,4L, 60 heste. Den har kørt 209.000 km, og fået skiftet olie ved 203.500 km. Motorkode APQ
Her den anden dag kørte jeg til arbejde, uden problemer overhovedet. Men på vej hjem begyndte den at tikke meget mere i tomgang end den plejer, og har mistet noget trækkraft. Men man kan høre at der også kommer nogle klonk lyde. Og ud fra hvad jeg kan høre, går den kun på 3 cylindre.
Hvad kan dette skyldes? Har fået af vide at det kan være tændspolen den kan være gal med. Men jeg er mere nervøs om det har noget med cylinder/stempel/stempelring at gøre. Eller noget med ventilerne.
Er der en måde hvorpå at man kan "teste" det på?
Min far sagde iøvrigt at man burde kunne se olie når man skuer oliedækslet af, lige efter at den har stået i tomgang. Burde man kunne det? Og i så fald, hvorfor kan man ikke det?
Har tænkt mig lige at gå tændrørerne igennem imorgen.
Håber at kunne få et godt råd eller 2.
på forhånd tak.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Prøv at sætte et andet / nyt tændrør i og se om ikke det hjælper. Det gør det dog næppe, hvis tændspolen er defekt.
Hvis den kører med tændkabler bør disse mærkes op, så de ikke bliver forbyttet når de genmonteres.
Hvis det ikke virker, kan du tage en kompressionstest:
Fjern alle fire tændrør og skru testeren i cylinder 1. Træd speederen i bund og drej nøglen i ca. fem sekunder.
Aflæs og noter resultatet. Gentag på de andre cylindre.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 611 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
Punkt 2 er tændrør ud og billeder op her.
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
tændrør bliver pillet ud her senere i dag
sep 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 32 Svar: 858
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
Jeg tjekkede så gnisten på den, og den gnister helt fint.
Så det er vel noget med cylinder/stempel/ventil?
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.084
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Hvis du skal have toppen af, bør du have adgang til en del værktøj bl.a. momentnøgle, topnøglesæt, diverse tænger, skruetrækkere m.v.
Du skal have udstødningen skilt fra manifolden, tappet kølevandet af, fjernet køle- og varmeslanger, stik m.v.
Har den overliggende knastaksel med remtræk, skal dette helst indstilles på mærkerne inden adskillelse. Det er ikke noget man "bare" lige gør.
Har du en værkstedshåndbog? De kan være guld værd.
Det samme gælder, hvis du tager en masse billeder før adskillelse. Er du det mindste i tvivl, kan du søge i dine billeder.
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
jeg så nemlig at nye ventiler og pakninger koster 2.200 kr. og det er nok det højeste jeg vil ofre, på en bil der koster 10.000. Ellers kunne man måske finde et topstykke med ventiler og det hele der var iorden, og bytte ud?
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
men prøver med nyt tændrør, og virker det ikke, så køber jeg et andet topstykke hos en hugger med ventiler og det hele i, der virker
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
ligger en video op om 2 sek i kan se i min profil hvor den står i tomgang.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 611 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
Kompressionsmåling er det der skal til nu, er den dårlig så er fejlen der, dvs stempelringe eller ventiler.
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 611 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
Det er forskellen på mekanikere og os andre, vi starter med at skifte det billigste osv, indtil vi alligevel må kontakte specialisten og derved finder ud af det var en anden latterlig lille billig del der var defekt
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 611 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
Har sådan en fra 2002 stående, den kører fantastisk:)
Hvor bor du?
Har du kompressionstestet?
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 611 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
6640 Lunderskov!
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 611 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 611 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 611 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 611 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 611 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 611 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
Tester på! VCDS eller lignende!
Kører på 3 cylindre