Problemer med ladelampe på Ford Focus Cmax {{forumTopicSubject}}
Hejså
Står med sådan en Focus fra 2004 1,6 som driller en anelse.
Problemet ligge i at lade lampen lyser selv om bilen lader med knap 13,50 volt. (svingende)
Batteriet er testet (med brødrister) og det har nok næsten alle ampærene tilbage stadig. (spænding på batteriet er over 12v i hvilespænding)
Der er målt på generatorens stik (ved de 3 ben) og generatoren får konstant strøm.
De to andre ben skulle ifølge diagram gå til styreboksen, som jo nok også styrer ladelampen.
Bilen har ingen startproblemer, men som sagt lyser ladelampen.
Personlige ville jeg gerne have ladespændingen op på 13,80v-- til lidt over 14 v.
På brødristeren ligger nieavuet under motorgang lige imellem sort og OK symbolet.
Der er prøvet med startkabler imellem er andet batteri med større amp. tal, og det får ikke ladelampen til at gå ud.
Det trebenet stik er prøvet pillet af under motorgang, og det får generatoren til at ligge jævnt på 13.50 volt, hvor det med stikket på ligger lmellem 13,40v-13,48v.
Hvis jeg ville skifte generator, så kan jeg se ved THansen at de har 3 modeller at tilbyde i forskellige apmpærer, men med en ladespænding på 14 v.
Samme resultat ved REFAKO.
Ved at kikke på autodoc kan man vælge frit imellem 12v og 14v generatorer.
Er der nogen der kender til problemet, jeg kunne selvfølgelig bare købe en anden generator, men er jo nok nødt til at afmontere den gamle og håbe at jeg kan se hvad der står på den...
Nogen der har viden om dette også.
Det ville jo være ret træls at skifte generator for at finde ud af at det er motorstyringen den er gal med istedet for.
Alle let tilgængelige stik og samlinger er tjekket for om de sidder løse, og det gør de ikke, ej heller er der ir.
Bilen står altid i Carport.
Nogen der har et forslag.
jan 2021
Følger: 1 Svar: 8
jan 2021
Følger: 1 Svar: 8
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.129
Jeg kommer dog fra det mørke Jylland...
Jeg må dog sige at jeg har lavet belastningstest, alt tændt inklusiv belastningstest på brødristeren samtidig.
Generator kommer dog ikke op over de 13,48 volt overhovedet.
Jeg har bare læst et sted at det er motorstyringen der styrer hvor meget den skal lade.
Det der forvirrer mig lidt er også det med at der kun sælges 14v generatore de fleste steder, og man ikke har et valg selv.
Det ville jo være træls at smide en 14v på der sikkert lader med omkring 15 v, og så riste et eller andet på bilen.
Men må jo nok til at afmontere generatoren som det første.
feb 2015
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 33 Svar: 1.000
Hvor mange volt og ampere lader generatoren i tomgang? Både ubelastet og belastet
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.011
Ved ikke hvilken generator du har, men nogle gange er det muligt at købe regulatoren med kul og skifte selv.
En brødrister kan ikke fortælle meget, har selv afprøvet det for nyligt.
Tror 100 procent at det er dit batteri der ikke har det godt, selvom det viser 12 volt, selvom det ikke falder helt ned når du belaster det, som sagt, har selv været i situationen.
Prøv at gå helt uden om dit gamle batteri og sæt starter kabler plus og minus til et batteri du ved er i orden, den vil garanteret lade det den skal.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Disse kan købes mange steder, men har du tjekket dine stelforbindelser?
Mange biler har en forbindelse mellem generator og starter, hvorfra der går et tykt kabel til batteriets + pol.
Hvis der er ir mellem kablerne på startmotoren, kan det godt give problemer.
Ligeledes hvis der ikke er ordentlig forbindelse til karrosseriet.
Et irret stelkabel kan give startbesvær, ladeproblemer, grå hår, lange løg m.v.
Prøv evt. at sætte et startkabel fra minus på batteriet til et sted nær generatoren, hvor der er god stelforbindelse.
Hvis det løser problemet, har du fundet årsagen til din tabte nattesøvn.
jan 2021
Følger: 1 Svar: 8
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.129
Tak for alle jeres forslag og ideer.
Jeg tror jeg har prøvet alt det i skriver, Har tjekket diagrammerne igen.
Jeg valgte til sidst da alle mulighedder var udtømte, at give generatoren et slag med klaphammeren og den slukkede ladelampen.
Men nu er det ikke min egen bil jeg laver men for en god bekendt.
Har skilt generatoren af, og det ene sæt kul var løst/slidt det andet var ok.
På kummunatoren eller hvad den nu kaldes, var der et dybt spor i der hvor det ene kul var slidt.
Jeg fandt også ud af at generatoren var en 14v generator.
Så selv om ladelampen gik ud, så ændrede det ikke meget på ladeeffekten, den ladede dog kun med 13,48v efter lampen gik ud, og det vil i længden ikke være nok.
Jeg har også belastningstestet batteriet, med både slukket motor og startet motor.
Med slukket motor var der på batteriet ikke et nævneværdigt fald, men i startet tilstand med lygter, blæser, elbagrude og min belastningstester, så faldt det hele til 12,4v.
Jeg har derefter indkøbt spritny generator, (kunne havde købt en ved autodoc til det halve, samme mærke), men som så resulterede i at ladelampen nu lyste igen, og selv om ladeeffekten lå mellem 13,8v og 14,5 volt svingende, så måtte det være en løs forbindelse et sted også.
Jeg kunne se at de 3 små ledninger der gik fra generatoren var blevet samlet/loddet sammen nede under ved starteren hvor de gik ned og gik sammen med et størrer ledningsbundt.
Jeg piercede ledningerne på¨den anden side af samlingen, og fandt en der ikke var forbindelse i, jeg valgte så at sætte nye stikben i og ledninger og lodde det sammen med krympeflex.
Satte det midlertidig på inden endelig montering, og ladelampen gik ud, og den ladede fint. (troede jeg)
Fik afleveret bilen og igår kom ejeren og sagde at lyset blinkede helt vildt i forlygterne når han kørte i mørke kunne han se.
Så jeg må jo til det igen...
Den med at det sidder et laderelæ i det gør der jo i de fleste biler, ligeledes en ensretter, og via diagrammer osv. kunne jeg se at ud af de 3 ledninger (små) der gik fra generatoren, der er den ene rød, og på den skal der være strøm til hele tiden, de to andre går op til motorstyringen, da det er den der bestemmer hvor meget generatoren skal lade med. (emmisions ting)
Derved er det ikke generatoren der bestemmer hvor meget den lader med, men motorstyringen.
Jeg gav knap 1500 for generatoren som skulle være helt ny 80ah 14v, og kunne få den ved autodoc i selv samme mørke til 750
Hvis jeg skulle have den ved refako, kostede den ene model 3300, og den anden 4400. (og de var begge ombyttere)
Dog havde de indregnet et depositum på 1250 i prisen, men jeg skulle vente på fragt eller køre 110 km, sammenlagt for at kunne få den nye, da bilen optog min lift.
Det sure er bare at man som regel ikke kan bytte elektriske artikler når de har været monteret.
Laderelæ kan ikke fåes som løsdel herhjemme, jo måske ved ftz men nu er jeg jo privatperson, og dem vil de jo ikke handle med længere, i hvertfald ikke i mit nærområde.
Så står jo stadig med et problem, hvis han da ikke kan leve med blinkende lygter..
jan 2021
Følger: 1 Svar: 8
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.011
Har du testet det elektronisk eller kun med "brødristeren"?
Har du et andet batteri du kan sætte på og teste om lyset går op og ned i styrke ved høj og lav motorgang og noget forbrug på.
Tror stadig på at det er batteriet der driller dig, du har stirret dig blind på at du har testet det men test metoden duer ikke
jan 2021
Følger: 1 Svar: 8
Problemer med ladelampe på Ford Focus Cmax