{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
977 visninger | Oprettet:

Er toppakningen gået? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Jeg har "lånt" min kammerats Audi A5 2.0 Tfsi Quattro mens han er i udlandet.
Han siger at bilen driller en del, og det skal jeg love for.
Jeg er dog nervøs for at det er noget værre end han regner med.
Jeg håber I kan belyse det for mig.

Den bruger VILDT meget kølervæske, jeg fyldte 1 liter på om onsdagen. Onsdag ugen efter, kan jeg fylde 1 liter mere på.

Den går i nødprogram hvis den enten;
Kører i for lave omdrejninger i over 5 minutter, eller hvis jeg accelerer for fuld skrue.
Ydermere så melder den om lavt olietryk hvis jeg kører i for lave omdrejninger. Dette forsvinder når bilen får flere omdrejninger og jeg smider den i Sport.
Ydermere kan den ikke blæse varm luft, kun kold (Dette tænker jeg bare kan være termostat?)

Den fik skiftet motor for 1½år siden btw.
Når jeg lægger summen af alle disse problemer sammen, tænker jeg bare om toppakningen kan være på vej til at ryge sig en tur? (Jeg er ikke MEGA bilnørd)

Håber I kan være behjælpelig med, hvad der evt. kan være galt med bilen?
PFT! og godt nytår.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er toppakningen gået?
  • #1   2. jan 2023 vandet forsvinder jo et eller andet sted hen, enten er den utæt et sted eller også bruger den det jo.
    Er den chip tunet ?
    Vil nok få udlæst fejl på den da der er så meget galt.


  • #2   2. jan 2023 Ja det er jo det, mindes bare det kunne være toppakning relateret.
    Omvendt ved jeg ikke om de fejl den har, om de er relateret til hinanden.
    Den er ikke chippet, har standard 235 hk ish.
    Jeg forsøger lige at få udlæst fejl på den her en af dagene smiley


  • Thomas G
    Thomas G Online Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.252
    #3   2. jan 2023 Kølevæske kan som Søren A skriver stort set kun forsvinde på to måder:
    spildt
    forbrændt

    Med den mængde du nævner bør det kunne ses hvis den drypper, og ses på udstødningsrøg (hvid og en del af den), samt det kan godt lugte sådan lidt mærkeligt sødt,
    En død toppakning vil over tid ofte vise sig som mayonaise i kølervæsken, men det afhænger lidt af hvad vej det bevæger sig.
    Der er en spøjs mulighed, og det er at den lækker tryk ud i kølekanalerne, det skuber kølevæsken ud over overflow sikringen.
    Det kunne godt forklare lidt hvor dit olietryk fiser hen. Men det bør som sagt kunne ses på kølevæsken.

    En simpel trykprøvning vil nok kunne sladre om ikke det er toppakning/revner som er blandet ind i denne fest.
    Varmen kan være termostat, vandpumpe, varmelement (der slammet til) og vil iøvrigt også opstå når der ikke er vand nok.(det skal være ret meget der mangler, men det er en liter altså også)
    Skiftede de vandpumpe da motoren blev skiftet ?

    Og ja en tester kan fortælle os om der er flere ting i spil


  • #4   2. jan 2023 Hmm, er det ikke dem der var notoriske for at få ovale/revne cylindrene?, det mener jeg bestemt det er (og efter som den har fået en motor, kunne det nemt tyde på det)

    Jeg vil nok lige få lavet en kompressions måling, for at se hvor tæt den motor er, før i begynder at smide penge efter den motor, kontra udskifte den med en, hvor cylindre problemet er lavet på.


  • #5   2. jan 2023 Jeg ville aldrig køre den i SPORT eller lave vilde accelerationer i sådan en bil, den kan jo havarere til hver en tid med det vandforbrug.
    Få den lavet inden det går helt galt, det bliver jo kun værre.


  • #6   3. jan 2023 synes du selv e rimelig godt på sporet af fejlen men du nød til at lave en fysisk test af diverse slanger osv og se om de drypper før du kan konstatere toppakning. noget helt andet er hvorfor låner du en bil som er "ødelagt" og fortsætter med at køre videre i den? din kammerat kunne jo lige så godt være en røv og sige du har smadret motoren mere end før.

    nu nævner du det med olietryk og hvis du læser på den type motor samt 1.8 tfsi så det noget med oliepumpen er skrøbelig


  • #7   3. jan 2023 Der var en herinde i sommers som havde lånt sin defekte Audi ud, det gik ikke godt.

  • #8   4. jan 2023 fatter slet ikke du gider låne en ½ defekt bil, du ender med at lortet går helt i stykker og hvem skal så betale og vis skyld er det ? overvej om venskabet er det værd for det er den slags der sagtens kan ødelægge det.

  • Thomas G
    Thomas G Online Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.252
    #9   4. jan 2023 Og skal du absolut køre i den bør du som minimum få styr på om der er falck eller lign på den.
    Det er dyrt at blive fisket op af autohjælp, og går den død på motorvejen må du ikke få den trukket væk, den skal køres væk.

    Generelt bør den æske bare leveres tilbage i en fart. Du ender med at bruge mere tid og penge på den end på at leje en hos gomore eller lign.


  • #10   5. jan 2023 Hej
    Stil dytten over i et hjørne og afvent din "vens" tilbagekomst inden du fucker det hele op.
    MVH KP


  • #11   8. jan 2023 Sker der ellers noget nyt i sagaen her ???

  • #12   20. jan 2023 Hvorfor lader din ven dig låne den hvis han ved den er halv smadret?.
    Hvorfor vælger DU og køre i den hvis den er halv smadret?.


Kommentér på:
Er toppakningen gået?

Annonce