Sjovt motor problem med E39 TDS(hjælp) {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har et lille problem med min E39 525tds. aut. Bilen har kørt ca 400.000km, men der er kommet ny motor i for 180.000km siden og ny renoveret ombytter gearkasse for under 20.000km siden.
Det er min første BMW. Jeg er hjemme mekaniker og ved en del om biler. Men den her driller lidt.
Bilen køre og starter som den skal ved normal pæn kørsel.
Når jeg så putter pedalen i bund trækker den som den skal i ca 10-12 sekunder. Nogen gange mindre.
Det vil sige hvis jeg ligger med 50km/t når jeg op på en 120-130km/t hvor den trækker rigtig godt. MEN så dør den. Jeg vil gætte på den mister ca 40-50HK. Den kommer lige pludselig, som om man slipper speederen halvt. Så kommer den ALDRIG over 140-150 selv med pedalen i bund. Hvis jeg så slipper speederen et sekundt eller 2 og så trænder til igen så har jeg træk igen i en 8-10 sekunder max og så dør den igen! det vil sige så kan jeg lige snige den op på en 170km/t men da den så mister power igen falder den tilbage ned på 150km/t.
Hvis jeg holder helt stille når jeg ikke meget over 100km/t før det sker første gang, hvis jeg holder pedalen i bund hele vejen.
Det er som om motoren går i et nød program når jeg holder på for længe. Som om noget bliver varm eller? Forbrugsmåleren går også ned på halvt forbrug når det sker så det er meget tydligt at mærke og se.
jeg købte bilen med en powerbox og har pillet den af da det måske kunne være den. Det har overhovedet ikke gjort nogen forskel. Det er helt det samme.
Før jeg købte den er der kommet en M5 front på som skærmer lidt for intercooleren. Kan det være det der gør det???
At intercooleren simpelthen ikke får køling nok?
Bilen har jeg næsten lige købt og jeg opdagede det self først på vej hjem da jeg ikke kan lide at brænde en anden mand bil af.
Jeg har læst om en der havde samme problem, men ingen løsning på problemet.
Der er ingen fejl eller lamper der lyser og bilen køre som den skal når man slipper pedalen helt i et par sekunder.
Skal jeg ha noget mere luft til intercooleren? Kan man evt smide en frontmonteret intercooler på sådan en dyt?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Martin Hjermitslev
1998 BMW525 TDS Touring
okt 2004
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 30
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Prøv inde på www.bmwe30.dk, der er en del der kloger i sådan noget.
Umiddelbart kunne det godt tyde på et turbotryk/brændstof problem.
Hvis jeg var dig smed jeg den op til et firma som f.eks RH motorsport, de kan belaste den på rullefelt og fejludlæse på samme tid.
Carsten
mar 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 16 Emner: 66 Svar: 346
jan 2004
Følger: 132 Følgere: 142 Biler: 16 Emner: 28 Svar: 308
apr 2009
Følger: 1 Svar: 1
Er pt i gang med at skifte kæder/tandhjul/strammer/skinnere osv, så det er oplagt, at skrue den der justering lidt ind igen samtidig, da den er lidt irreterende at komme til, med alt monteret.
Det var så mit bud, håber det kan være en hjælp.
Sjovt motor problem med E39 TDS(hjælp)