7.632 visninger
|
Oprettet:
Toyota Corolla FEJL på VVT - Controller. {{forumTopicSubject}}
Hej er der nogle der har haft erfaringer med corolla 1.4 vvt-i, som sætter motorlampen på vvt-controlleren?
Jeg ved, at den har kørt med 5w40, og dette er et problem for vvt-controlleren, da de SKAL køre med 5w30.
Jeg tænker om, fejlen evt. kan slette efter olieskift til 5w30 og man derved kan være heldig at løse problemet.
- Eller om der SKAL en ny controller til og evt. prisleje? :).
- God søndag til jer.
Vh.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Mener du OCV ventilen til knastforstilleren?
Hvis du får VVTi fejl fra tid til anden kan din kæde sagtens være blevet for lang, det er noget jeg har set et par gange.
Hvad hedder fejlkoden helt præcist?
Den kan sagtens køre 10w/40, hvem har sagt den ikke kan det?
nov 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 26
Den sætter fejl på VVT Bank 1. Nummeret kan jeg selvfølgelig ikke huske. Men ja det er den "typiske fejl", som de sætter på forstilleren, den ikke forstiller korrekt og derfor trækker helt forkert i hak ved gasgivning.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Men lad os lige blive enige om hvad i snakker om her, snakker i knastforstiller eller snakker i ocv ventilen som sidder på forsiden af motoren lige ved siden af indsugningsmanifolden ?
De tidlige knastforstillere gik til pga for dårlig hærdning på endepladen. Når man skiller dem af kan man se tydelige fordybninger hvor olien passerer.
nov 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 26
OCV-ventilen er skiftet kan jeg se.
Jeg er samtidig blevet oplyst af sælger om, at controlleren (forstilleren) også er skiftet.. Så at kæden er for lang lyder ikke utænkeligt.
nov 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 26
Jeg er netop i tvivl, om problemet plejer at ligge i forstilleren eller for lang kæde, da jeg har hørt om begge dele.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Og det er millimeter der skal til før fejlen kommer
nov 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 26
Men jeg vil lytte til dine erfaringer :). Du siger, at du plejer at skifte kæde UDEN forstiller, ikke? - Bare lige så jeg er helt med på din konklusion.
- Og dette skulle være problemet, og IKKE forstilleren i sig selv.
Hvilke dele plejer I at skifte i forbindelse med kæden? Kæde, tandhjul, strammer, kædestyr ??
Tak for dine input!!
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Det er en relativt simpel operation, bare lige husk at få den på mærkerne.
Forstilleren går altså sjældent. Så skal der være ekstreme slidspor inden i den. Den er også nem at tage af og tjekke, men det var ikke noget jeg gad bruge min tid på. Prøv at tjekke længden af kæden på den gamle mod den nye, så er du ikke i tvivl.
nov 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 26
Jeg læste fejlen ud igen og den hedder helt præcis:
P1346
VVT sensor / camshaft position sensor circuit range / performance problem (bank 1).
Ud fra værkstedshåndbogen, kan jeg også kun tolke det som om, at det er kæden der har strukket sig eller hoppet en tand.
Mvh.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
nov 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 26
Fik skiftet kæde samt tandhjul. Da jeg kom derind, kunne jeg se, at der tidligere var skiftet - men til UORIGINALE dele. Jeg har det sådan, at nogle steder skal man bare ikke spare. Så jeg skiftede til original.
Dette resulterede i, at bilen nu kører som den skal uden hakkeri eller nogle problemer.. Men men men efter et par ture - både korte og lange, begyndte motorlampen at lyse igen .. Samme kode P1346.
Af hvad jeg kan se i værkstedshåndbogen henviser den til, at det evt. kan være en fejl i ECU også. Men for faen, kan ikke blive ved med at skifte ud på den måde.
Kæden betød derfor at bilen nu kører fint, men stadig sætter fejl på P1346. Kan det være en løs forbindelse et sted? Stel evt?. :/.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Det tager ~20 minutter at tjekke
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Hvem fanden bruger uoriginale dele, sikke da noget bras at skulle rydde op efter sådan en omgang som du er ude i nu
nov 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 26
Ville også have tjekket forstilleren, da jeg havde den pillet af, men lagde ikke inde med værktøj (5-stjernet top). Hvad sker der også for at bruge bolte som kræver en 5-stjernet top! - så den fik jeg ikke kigget på, andet end jeg vurderede at den OGSÅ var skiftet til en ny Denso.
Ville også bare mene, at den ville sætte en anden kode, hvis det var forstilleren, som var problemet. Kæden har uden tvivl gjort en forskel med køreegenskaben - bare ikke med motorlampen.
Noget der også undrer mig, er at fejlen bliver lagret i History på testeren og ikke under Current som normalt. Den tænder først efter nogle km. Og i tilfælde først efter at bilen har været slukket og startet op igen.
Jamen altså, forstår heller ikke, hvorfor faen man skifter til uoriginale dele, når man snakker indmad i en motor :/.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Hvis det er en 5-kantet bolt, så er det den gamle type, hvis det er en 5-stjernet torx er det den nye type. Jeg har nu også set en af de nye typer have slidmærke.
nov 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 26
Så det må være den nye type.
Rigtigt med fejlen, og det at den tydeligvis kun lige sætter fejlen og derefter forsvinder og bliver lagret under history gør det ikke nemmere at fejlfinde. Men det må også udelukke nogle ting som OCV-ventilen osv, da disse vel ville sætte en permanent fejl under current.
nov 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 26
Kæde-slæderne skiftede jeg ikke, da de så fine ud efter min vurdering. Om den forreste så har været mere slidt end antaget, er selvfølgelig uvis.
Det jeg er ude i, må stadig være at skille vvt-controleren ad for at undersøge for slidspor på endepladen, selvom det ikke 100% lægger op til det.
Det irriterer mig helt vildt, at jeg ikke kan regne den ud, men det er ikke nemt med sådan en kode :-/..
Kom gerne med tips og gode ideer til hvad næste skridt bør være..
- God weekend.
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 11
Hvordan tjekker jeg om kæden er for lang??
Min er begyndt at hakke og gå på 2-3 cykel. Min motorlampe lyser og blinker ind i mellem
feb 2016
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 3
Fik du fundet fejlen på din
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 11
Det blev rengjort, og har kørt perfekt siden
Toyota Corolla FEJL på VVT - Controller.