1.553 visninger
|
Oprettet:
turbo vs kompressor {{forumTopicSubject}}
hey har en 320i som jeg trir jeg vil smide tryk på. sys jeg har læst godt på hvordan sådan noget skal laves. men jeg havde ikk tænkt mig at skifte stempler. jeg tænker det nok godt kan holde alligevel. men hvor meget tryk kan jeg køre med så det holder og hvor mange hk kan man hive ud af en std bmw 320i motor. og nå ja er kompresser eller turbo bedst på en bmw. ville mene kompressor da den trækker fra bunden. men ret mig hvis jeg tager fejl
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.461
Men tag en snak med CCR-Racing, det er nok dem herhjemme der ved mest om kompressor på den motor.
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
kompresser trækker med fra starten af og skal ikke vente på der kommer tryk og på den måde vil den acc. hurtigere, men så vidt jeg er orinteret så hjælper den ikke på top fraten. tager du en lidt større turbo så slår den måske først til ved 3000 omdr, men så får du et stort træk derfra og helt op til din top hastighed og måske fprøe din tophastighed lidt..
Men vil mene på en std. bil så skal man ikke tune men hvad med 0.6 bar??
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 9 Svar: 1.156
nov 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 605
aug 2006
Følger: 95 Følgere: 95 Biler: 3 Emner: 733 Svar: 2.059
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.132
Du ved da vist ikk lige hva der afgør topfarten på en bil lader det til.
Og.. vil du mene at to nøjagtig samme biler, den ene med komp. den anden med turbo, samme antal hk., at så den med komp. vil stikke fra i acceleration ??
HansPassatTDIHald
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Det klart at hvis den anden har en lille turbo til at tage fra de små omdr. og en stor til tage over så har den også en hurtig acc, men ellers så er en komp. da hurtigere ud af røret ind en turbo i acc.
Har bare læst mig frem til mange steder at en komp. ikke øger din top frat, men det gør en større turbo som først "slår til" ved højere omdr, men så kan køre din bil op i flere omdr..
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Det jeg mener er at en komp. ikke er så stærk oppe i høje omdr som en turbo, men kan være jeg tager fejl. vil lige se om jeg kan finde lidt fakta om det igen
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.132
Du er så forkert på den. Muligt at en bil med komp. ikk kan nå helt ud til begrænseren da den ikk kan levere kræfter i området "derude", hvormod en turbo nok med større sandsynlighed vil arbejde bedre "derude". Men din begrænser samt 5. gear afgør altså hvad din topfart er, og ikk hvilken form for trykladning du kører rundt med.
Men lad os bruge din logik. En komp. arbejder fra bunden, så er der også større chance for hjulspin, hvor du kommer bedre fra start med en turbo da den ikke arbejder med fra starten i dine øjne, og "slår til".
Så står vi lige synes jeg.
Ved ikke lige hvor du læser de ting ??
HansPassatTDIHald
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Ja det er klart at hvvis den ikke kan overføre sine hk til asfalten så er det lige meget med med en stor acc. Men det kommer jo an på dæk type og brede ik??
Jeg ved ikke hvad det hedder, men har bare igennem tiden haft nogle diskutioner og sålæst lidt og der er jeg altif blevet rettet i at en Turbo er hurtigere ind en komp..
Jeg ville så til en hvertid vælge en komp. Da den er mere skån som imod motoren, men igen motoren bruger også nogle af sine hk på at trække komp. rundt..
HAr set lidt video på youtube. komp. vs Turbo og det ser ud til at komp. tit vinder..
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Sagen er den at hvis din motor er bygget til det kan du opnå de kræfter du gerne vil med begge typer trykladning. Har set topfuelere med både kompressorere og turbo, så mon ikke man kan få både kompressorere og turbo'er til lige de effektforøgelser man gerne vil have på sin gadebil.
Kompressorere er i de fleste tilfælde nemmere at installere ved det at der ikke skal så meget rørføring til, og de kan derved også med fordel monteres i motorrum hvor der ikke er så meget plads. En fordel er også at man ikke skal til at lave olie smøring til en kompressor.
Turbo'er kan fås i mange forskellige varianter, med forskellig karakteristik, fx kan en variabel turbo have et fornuftigt effekt-område fra lave omdr. til høje omdr.
Mht. din 320i så kan du, hvis det er en E36, få et godkendt kompressor kit til den, mens jeg ikke er så sikker på at en turbo kan monteres lovligt.
Som en tommelfinger regel siger man at med kompressor får du mest effekt ved lave omdr. mens du med turbo (da dette typisk vil være lidt større) får et effektområde der ligger lidt højere i omdr. Med mindre man vælger en Rotrex type kompressor.. dens effekt bliver højere i takt med omdr. men jeg er alle steder jeg har læst om det, blevet anbefalet en turbo i stedet for en Rotrex da den skulle have ulemperne fra begge verdener (kompressor & turbo)
turbo vs kompressor