{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.528 visninger | Oprettet:

Motorskift - godkendelser og 20% reglen {{forumTopicSubject}}

Jeg har egentlig været af den overbevisning at motorskift ikke kan lade sig gøre lovligt med mindre man ændrede bilen til en større udgave af modelserien.

For lige at gøre en ting klart. Skat har en 20% regel. Det er ikke den jeg vil snakke om her, men i stedet færdselsstyrelsens krav som skal overholdes for at gøre en bil lovlig i DK.

Jeg har på det sidste læst flere steder

bla. her: http://www.bilbasen.dk/nyheder/den-store-guide-til-motortuning_ID27933.htm

og i det nyeste Vmax

At man kan bygge en hvilken som helst motor i sin bil, så længe man holder sig under 20% effektforøgelse (en af færdselsstyrelsens regler. Holder du dig under 20% skal der ikke ydes anden dokumentation end en effektudmåling - men hvorfra? er en given rulning på rullefelt nok?)
Man skal i sagens natur ved sådan en ombygning også konstruere et andet udstødningssystem. Det skal vel også godkendes i forhold til fourening? Hvem kan foretage en sådan dokumentation? Synshallen?

Det siger sig selv at man ikke må ændre på bærende dele i bilen for at få plads til motoren.

Hvis man vil over en effektforøgelse på 20% ved en ombygning. Er en TÜV godkendelse ifølge merkblatt 751 så nok til at få en bil godkendt i DK?

Er der nogle regler for at forøge antallet af cylindre?

Og hvis en bil er med turbo standard.. og man så ligger en anden motor i. Må man så også køre med turbo på den?

Jeg har hørt flere sige at hvis en bil har været indregistreret i et eu land i 3 måneder, må de ikke dumpe den ved syn i dk for ombygninger, men jeg har imidlertid læst at danmark har sær regler som udover eu regler, som gør at eks. enkeltstående kitcars og ombyggede biler ikke kan godkendes i DK. (kitcars er ikke fx beach buggy da den er bygget på en godkendt selvbærende bund)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorskift - godkendelser og 20% reglen
  • #1   30. aug 2011 Da jeg byggede min gamle 155 om fra 2.0 16v til 3.0 V6 skulle jeg bare medbringe typegodkendelsen på min 155 og så på den bil motoren kommer fra og så var alt iorden.... forurening og støj skal overholde de samme tal som din bil hele tiden har skulle så er det i og for sig ligegyldigt hvilken udstødning der sidder på....

  • #2   30. aug 2011 Kom 3.0 v6'eren du byggede over i, ikke fra en 155? For så har du jo i typegodkendelsen for 3.0'eren bevist at karosseriet/bilen kan håndtere effektforøgelsen.

    Reglerne jeg er mest interesseret i omhandler motorskift mellem modelserier og vil måske gå så langt som at sige mellem mærker. Hvor du ikke lige kan bevise at fx Mazda'en kan klare VR6'erens effekt.
    Hvis man holder sig under 20% reglen i et sådant tilfælde, kan det så godkendes med en effektmåling (hvilken? bare rullefeltsudskrift?) og en CO udmåling (hvor gøres dette? synshal?)

    og hvis et sådan motorskift overstiger 20%.. er det så nok med en TÜV ifølge merkblatt 751 for at køre det lovligt i DK?


  • #3   31. aug 2011 Nej det gjorde den ikke... 155 er IKKE lavet som 3.0 V6 overhovedet... den er lavet som en 2.5 V6... motoren kom fra en alfa romeo 164 smiley men det var fuldt ud lovligt da jeg overholdte alle de krav der var til bilen originalt dvs støj og forurening og jeg holdte mig inden for de 20% i forøgelse.

Kommentér på:
Motorskift - godkendelser og 20% reglen

Annonce