Citroën GSA Entreprise Spécial 1985
15.820 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
65 Kommentarer
Citroën GSA Entreprise Spécial
Årgang:
1985
Motor:
G 13/625 1299ccm luftkølet boxermotor m. 4 cylindre, Weber karburator og elektronisk tænding. 5 gear.
Slaglængde: 65.6mm, boring: 79,4mm, kompressionsforhold: 8,7:1.
Slaglængde: 65.6mm, boring: 79,4mm, kompressionsforhold: 8,7:1.
Hestekræfter
65 hk / 48 kw ved 5500 omdrejninger. Max moment på 94nm ved 3500 omdrejninger.
Fælge
Originale letmetalfælge, sandblæst og nylakeret.
Dæk
Michelin 145/15 XZX. Fra uge 37 2007, det er samme type dæk som bilen er leveret med i sin tid.
Undervogn
Hydraulisk med dobbelt wishbone foran samt uafhængige svingarme i bag. Hydraulikpumpen er en simpel pumpe med kun et stempel, drevet direkte af krumtappen. Skivebremser på alle 4 hjul i et 2-kreds bremsesystem forstærket af hydraulisk højtryk.
Der er ingen andre bilmærker der kan hamle op med denne slags kørekomfort, når en LHM affjedring sættes i kørestilling.
Der er ingen andre bilmærker der kan hamle op med denne slags kørekomfort, når en LHM affjedring sættes i kørestilling.
Bilstereo
Original Citroën båndafspiller og radio.!
Styling
GSA frontspoilere, gult nærlys, letmetalfælge og toptonet forrude!!! Citroën Service og Citroën logo stafferinger.
Interiør
Blåt interiør. Udstyrsniveau Spécial som er det mest skrabede. ECO funktion.! Eftermonteret Pallas speedometer med digitalur og omdrejningstæller. Ekstra læselampe i højre side fra Pallas.
Ekstra tilbehør
Originalt Anhængertræk. Originale Citroën stænkklapper for og bag. Tidstypisk rotorblink.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Bilen er fundet i midtjylland i 2006 og er renoveret til næsten ny stand, med alt hvad det indebærer.
December-2007: Ved at få lavet rust og skal efter planen til maler her i vinter. Reservedelsbiler er indkøbt og venter kun på opmonteringen til gul bil med blåt interiør. Den får i første omgang Special-trim, med enkelte features som originale alubamser, gult lys (et must), originale frontskørter, forrude med blå top-toning, måske instrument med omdrejningstæller og DIGITALUR.!!! Yeeeha.
Februar-2008: Bilen er nu ankommet ved autolakerer. Så nu er der en mindre ferie på en måned inden der sker noget igen. Motorens motorskjolde er sandblæst og lakeret. Alle reservedele er hjemkøbt. Forhåbentligt er den på vejen sidst på foråret.
April-08: Har lige været væk fra maleren, på pladeværksted og er nu tilbage ved maleren. Problemer med taget, gjorde at den ikke kunne males. Og dårligt udførte forsøg på rep, gjorde at der skulle fagmand på.! Nu går der dog ikke længe inden den er klar. Ferie bliver der taget i uge 19, og så skal der samles bil. Motoren er næsten opmonteret. Gearkassen pakket om. Alufælge sandblæst og klar til lakering.
Maj-2008: Stadig ikke malet færdig endnu. Mere rust blev fundet ved nedslibning. Små huller der skulle lukkes.! Dog er mange af pladedelene lakeret og ligger klar. Ferien er flyttet til uge 21.! Håber der kan samles bil der i stedet for.! Fik desuden købt diverse smådele hjem, på et stumpemarked i Holland.!
Maj-08: Bilen er endelig kommet fra maler, nu skal bilen samles og forhåbentligt kører den inden udgangen af Juni.!
Juli-08: Bilen er nysynet og nummerplader er kommet på.
Juli-08: Første rigtige prøvetur med nummerplader på. Nu skal diverse træf besøges. Bilen er færdig.
Juni-09: Montering af korrekt bagpotte, stænkklapper for og bag, nye forlygter. Alle disse ting er fundet senere til diverse træf.
Bilen er en produceret i 1983 i Spanien men indregistreret første gang i 1985, dog ophørte produktionen først i 1987 pga BX break først kom der. Den alm BX kom i 1983.
Citroën GSA er produceret fra 1979 til 1987 i 565.009 eksemplarer, heraf 87.049 Break og 11.748 Entreprise.
Den er baseret på en GSA Break med samme ydre karosseform, men der er andre bagskærme på der lukker af for "blinde" døre. Der hvor der normalt er døre og plads til bagsædepassagerens fødder, ja der er der dækplader, så varerummet er 100% plant og brugbart.
Ydermere har præcis denne bil og kun denne en MEGET speciel feature, da de bagerste sideruder ikke er noget den er født med. Den er født som en Tolée uden sideruder i varerummet, men har her i DK så fået en sidebagrude fra en GSA break. Hvis den ellers havde ruder i varerummet, så var det en Vitrée med en lang rude fra bagklap til fordør. Har snakket med franske kendere og de er MEGET forundret.! Hehe.
Den er original dansk og er en gulpladebil. Altså en varebil.
Den er meget sjælden i Danmark, men endnu mere i Frankrig, da der kun er lavet 11.748 stk GSA Entreprise ud af godt 500.000 stk GSA (Verdensplan). Entreprisemodellerne blev i Danmark solgt under navnet GSA Service. I Danmark var den populær, da man på gule plader slap for høj afgift som man kender det idag. I Frankrig var der ikke salg i den, da man mere eller mindre gav det samme for en break med bagsæde og bagdøre. Ydermere blev Entreprise modellerne hårdt brugt og medtaget da det jo var en brugsbil mest købt af forretninger og virksomheder. Derfor er der ikke ret mange tilbage.
December-2007: Ved at få lavet rust og skal efter planen til maler her i vinter. Reservedelsbiler er indkøbt og venter kun på opmonteringen til gul bil med blåt interiør. Den får i første omgang Special-trim, med enkelte features som originale alubamser, gult lys (et must), originale frontskørter, forrude med blå top-toning, måske instrument med omdrejningstæller og DIGITALUR.!!! Yeeeha.
Februar-2008: Bilen er nu ankommet ved autolakerer. Så nu er der en mindre ferie på en måned inden der sker noget igen. Motorens motorskjolde er sandblæst og lakeret. Alle reservedele er hjemkøbt. Forhåbentligt er den på vejen sidst på foråret.
April-08: Har lige været væk fra maleren, på pladeværksted og er nu tilbage ved maleren. Problemer med taget, gjorde at den ikke kunne males. Og dårligt udførte forsøg på rep, gjorde at der skulle fagmand på.! Nu går der dog ikke længe inden den er klar. Ferie bliver der taget i uge 19, og så skal der samles bil. Motoren er næsten opmonteret. Gearkassen pakket om. Alufælge sandblæst og klar til lakering.
Maj-2008: Stadig ikke malet færdig endnu. Mere rust blev fundet ved nedslibning. Små huller der skulle lukkes.! Dog er mange af pladedelene lakeret og ligger klar. Ferien er flyttet til uge 21.! Håber der kan samles bil der i stedet for.! Fik desuden købt diverse smådele hjem, på et stumpemarked i Holland.!
Maj-08: Bilen er endelig kommet fra maler, nu skal bilen samles og forhåbentligt kører den inden udgangen af Juni.!
Juli-08: Bilen er nysynet og nummerplader er kommet på.
Juli-08: Første rigtige prøvetur med nummerplader på. Nu skal diverse træf besøges. Bilen er færdig.
Juni-09: Montering af korrekt bagpotte, stænkklapper for og bag, nye forlygter. Alle disse ting er fundet senere til diverse træf.
Bilen er en produceret i 1983 i Spanien men indregistreret første gang i 1985, dog ophørte produktionen først i 1987 pga BX break først kom der. Den alm BX kom i 1983.
Citroën GSA er produceret fra 1979 til 1987 i 565.009 eksemplarer, heraf 87.049 Break og 11.748 Entreprise.
Den er baseret på en GSA Break med samme ydre karosseform, men der er andre bagskærme på der lukker af for "blinde" døre. Der hvor der normalt er døre og plads til bagsædepassagerens fødder, ja der er der dækplader, så varerummet er 100% plant og brugbart.
Ydermere har præcis denne bil og kun denne en MEGET speciel feature, da de bagerste sideruder ikke er noget den er født med. Den er født som en Tolée uden sideruder i varerummet, men har her i DK så fået en sidebagrude fra en GSA break. Hvis den ellers havde ruder i varerummet, så var det en Vitrée med en lang rude fra bagklap til fordør. Har snakket med franske kendere og de er MEGET forundret.! Hehe.
Den er original dansk og er en gulpladebil. Altså en varebil.
Den er meget sjælden i Danmark, men endnu mere i Frankrig, da der kun er lavet 11.748 stk GSA Entreprise ud af godt 500.000 stk GSA (Verdensplan). Entreprisemodellerne blev i Danmark solgt under navnet GSA Service. I Danmark var den populær, da man på gule plader slap for høj afgift som man kender det idag. I Frankrig var der ikke salg i den, da man mere eller mindre gav det samme for en break med bagsæde og bagdøre. Ydermere blev Entreprise modellerne hårdt brugt og medtaget da det jo var en brugsbil mest købt af forretninger og virksomheder. Derfor er der ikke ret mange tilbage.
Vil du se flere Citroën GSA Entreprise Spécial til salg? Andre Citroën eller bare andre brugte biler?
Citroën GSA Entreprise Spécial
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
dec 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 14 Svar: 35
mar 2005
Følger: 39 Følgere: 56 Emner: 48 Svar: 1.649
apr 2003
Følger: 114 Følgere: 122 Biler: 17 Emner: 1 Svar: 5.823
Kig gerne forbi min veteraner.
okt 2009
Følger: 87 Følgere: 84 Biler: 4 Emner: 8 Svar: 13
aug 2005
Følger: 41 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 13 Svar: 105
jul 2003
Følger: 71 Følgere: 70 Biler: 11 Emner: 3 Svar: 151
Det var bare futuristisk det instrumentbord dengang.. :).. som fra en Sc. film..
sep 2010
Følger: 41 Følgere: 41 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 153
dec 2011
Følger: 34 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 80 Svar: 541
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 17
og ikke mindst bilens sjændenhed..
(Citronisterne længe leve)
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 151
nov 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 5 Svar: 1
maj 2004
Følger: 68 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 246 Svar: 2.142
apr 2004
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 60 Svar: 756
Ville ønske jeg havde flere x-tra høje at give af... Dyb respekt!
okt 2004
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 606
Den er bare utrolig fin din GSA´er !
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Biler: 3
den fortjener sgu en høj, den er jo mere sjælden en den er køn.. okey talefejl.. den er så grim at den er pæn====anderledes
aug 2004
Følger: 25 Følgere: 28 Biler: 9 Emner: 7 Svar: 25
Det er sgu en lækker bil og et flot stykke arbejde der er udført:o)
nov 2005
Følger: 30 Følgere: 27 Biler: 4 Emner: 17 Svar: 19
hold da held fest trore ikke der var flere af dem til bage på vejene det er en dejlig bile og køre i pas godt på den mvh jan
jul 2003
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 13 Emner: 45 Svar: 368
Virkelig flot arbejde, med respekt for tiden dengang. Savner flere af disse 80´er biler i bybilledet, i stedet for de kønsløse og kedelige biler der kører rundt idag...
feb 2007
Følger: 69 Følgere: 66 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 272
For helvede hvor er det en grim bil...
Men det er sku et flot stykke arbejde du har lagt i den.
jan 2006
Følger: 34 Følgere: 32 Biler: 4 Emner: 26 Svar: 62
Sminket lig !!!!
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Hmm. Altså der er jo onde tunger der mener GS står for Gammel Spand. GSA står for Gammel Spands Afløser!
:0)
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1
GS står i hvert fald for Grande Serie. Hvad A'et står for, ved jeg ikke...
mar 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 41
...Betyder egentligt blot "Alfa Syd". Det var den første Alfa Romeo, der ikke blev produceret i Norditalien, men i stedet i det fattige Syd. Samtidigt strøg man "Milano" fra Alfa-logoet.
...Hvad med GSA?? Hvad betyder det?
mar 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 41
Jeg har luret lidt på din resto-tråd på citronik.dk - så jeg blev glædeligt overrasket, da jeg spottede Den Gule Enterprise på vejen ved Silkeborg. Stor, stor respekt herfra, det er simpelthen for sejt.
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Tjae, det var ikke billigt ihvertfald....
mar 2004
Følger: 23 Følgere: 21 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 3
Hvad måtte du slippe for at få lakeret den??
Christian
jan 2006
Følger: 34 Følgere: 32 Biler: 4 Emner: 26 Svar: 62
Waaau
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Enten ved levering eller også er den blevet monteret ved en større rustrep der er udført for X antal år siden.! Lang nok tid siden, da denne rep er rustet væk.!
Jeg ved ikke hvad jeg skal tro. Men det ligner noget der er lavet tidligt i bilens levetid.! Men Jakob. En dag med god tid, min bærbar og en kande kaffe. Så kan vi gå de ca 2-300 billeder igennem og komme med argumenter for og imod.!
Tak for de flotte kommentarer. Det varmer.
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 654
Flot arbejde! Men jeg forstår ikke teksten helt - er det KUN din bil der har lille rude? Hvordan og hvornår er den kommet der? Ab fabrik eller hos importøren eller noget andet?
mar 2004
Følger: 23 Følgere: 21 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 3
Hold da kæf...
Jeg får helt tårer i øjnene af at se så smukt, og sjældent eksemplar, i den stand...
Way to go!!!
Ekstra høj herfra. Helt klart.... (Forlader siden mundlam)
maj 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 716
Den er for lækker nu!!!! Glæder mig til at se den (igen)
dec 2003
Følger: 4 Følgere: 4 Biler: 2 Svar: 9
What took you so long?
maj 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 716
- Hvor længe skal vi kigge på den gang bræk? Er det ikke snart på tide du kommer igang med at samle den bil! Vi har snart ikke mere tålmodighed tilbage!
maj 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 716
Det står lige!!!! 8 GS og 8 GSA..... Men mon ikke nogle af de GSA er rustet væk siden marts måned.... Der er jo ikke nogen der gider passe på dem....
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Og så på en smuk søndag.! Forresten. Der er snart 8 GSA'ere på plader.! 1 mere end GS.!
maj 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 716
En GSA på motorvejen!!!! De findes derude.... Men det var en "kendt" - Gsa Chic. Så også en i går, men det er en helt anden historie....
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Hejsa Jakob.
Hmm.. Jae.. Ting tager did. Og man render i problemer.! Så lige pt står den ved maleren med et tag der skal lægges tin i.!
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 654
Er der ikke snart noget farve på? Er lige så spændt som et barn til juleaften
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Jaja, skal nok. MEN, man er ikke rigtig mand før man har haft en GS/A harlekin.!
maj 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 716
- kæft en shit-box at se på! Den har jo 7 forskellige farver så man knapt kan se den skidne ogginalfarve. Kan du så få svinget den malerkost så man tør kigge på den igen!!!!
Utroligt at nogen gider pille ved sådan en gammel rusten GSA..... Du må vist være "lidt væk fra vinduet" som man siger.
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 654
Det skal nok blive godt...
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Ja men den er nu godt på vej. Rusten er lavet og den er mere eller mindre på vej til maler nu. Forhåbentligt kører den i løbet af foråret.
jul 2005
Følger: 71 Følgere: 51 Biler: 12 Emner: 21 Svar: 276
der er noget atgå igang med
jan 2007
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 184 Svar: 572
en høj herfra
dec 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 53
Nej, det er den ikke.
Bor i sydsjælland og bilen er hentet fra tyskland
jan 2006
Følger: 34 Følgere: 32 Biler: 4 Emner: 26 Svar: 62
Tror først jeg ligger den ind når den er blevet lidt finere at så på
okt 2006
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 76
da os kedelige. Og ikke spor pikante.......
aug 2006
Følger: 147 Følgere: 142 Biler: 5 Emner: 101 Svar: 726
Kan kun sige det samme om dine 2 biler.....høj herfra
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Så her er lidt flere billeder...
feb 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 34
Høj
feb 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 34
Ja det har jeg faktisk.... Den koste os kun en slik!!
sep 2005
Følger: 28 Følgere: 27 Biler: 5 Emner: 93 Svar: 436
Høj fra mig til dig.Tjek min og smid en tilbage.
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 56
Vi er jo efterhånden en del mennesker der er trætte af Golf og Corolla - og alle de andre stangvarer. Livet er bare for kort til kedelige biler ;o)))
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Jeg er glad for at folk har taget godt imod den, og man gerne ser underlige og særprægede biler herinde.. Havde lidt et forhåndsindtryk der sagde "Kun Golf og Corolla-side", men må skammeligt sige at det ikke passer... Herligt.
dec 2003
Følger: 4 Følgere: 4 Biler: 2 Svar: 9
På en god dag!
Og som M årdæn skriver; det er det mest pudsige køretøj her på sitet!
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Ja det er sku en herlig vogn...
maj 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 716
- Noget af det mærkeligste køretøj jeg nogensinde har set :-). Det må være bilgalleris underligste køretøj!
Kan den overhovedet køre - sådan en kombination af hydraulik og boxermotor?
Næh, gi' mig en Opel Klosett eller en WC Garlf - det ved man hvad er. Det der kommer der kun ulykker ud af!
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Den er lavet sådan på fabrikken, og det gør den bare mere sjov. Sideruderne i kassen er også originale.. Det er de samme der sidder i en Break.
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 56
Det er en sjældenhed.Jeg har aldrig set modellen uden bageste sidedøre før. Er det gjort i DK, eller er den sådan fra fabrikken?
Pas på den. Som du selv siger, er den fra før Peugeot gjorde det slemme ved Citroen, men den er også fra før Franskmændene havde hørt om vejsalt. Jeg ved det - jeg har selv haft en CX GTi der opløste sig selv mens jeg kørte i den.
Check også mine Franske fristelser ;o)
okt 2003
Følger: 39 Følgere: 39 Biler: 9 Emner: 85 Svar: 295
Den er sku cool.... Har aldrig set sådan en model før
mar 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 1
Det er godt at se at der folk der holder fast i deres gamle kærlighed ( også selvomat de ruster ) i disse tvungne synstide. Har selv haft en Visa og 2cv
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 18
Den er jo heldigvis fra en tid hvor Peugeot ikke har nået at ødelægge bilmærket totalt ;0)
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.445
Meget speciel bil du dig der har fundet.
sep 2004
Følger: 34 Følgere: 32 Biler: 1 Emner: 104 Svar: 740
og sjælden bil ..........velkommen til
STN