til folk der ikke hvad vanos er {{forumTopicSubject}}
Vanos er variabel ventilstyring, mekanisk og hydraulisk, som er styret af DME, bilens styreboks, der findes enkelt vanos og dobbelt vanos. Enkelt vanos, virker kun på indsugnings knasten, Dobbelt vanos, på både indsugnings og udstødnings knasten.
Enkelt Vanos
Vanos styre indsugningsknasten, alt efter motor omdr. og gaspedal position. I den lave ende af motor omdr. bliver indsugnings ventilerne åbnet senere, det forbedre motorgang og tomgangs kvaliteten. Ved middel omdr. åbner indsugnings ventilerne, meget tidligere, hvilket forbedre moment og tillader udstødnings gas recirkulation i forbrændings kammeret, som reducere benzin forbrug og udstødnings gasser. Ved høje omdr. bliver ventilerne, igen åbnet senere, hvilket udvikler mere kraft.
Sådan virker det
I en motor, med overliggende knast (ohc) eller med 2 overliggende knaste (dohc), er knastene forbundet, til krumtappen, med tandrem eller kæde. Bmw motorer med vanos, er det en kæde. Vanos Motorer er med dobbelt knast(dohc)
Krumtappen, driver et tandhjul, der er boltet, på udstødnings knasten. Fra udstødnings knasten, over til indsugnings knasten kører en anden kæde. Det store tandhjul, er ikke boltet på indsugnings knasten, der er et stort hul, i tandhjulet, hvor der er skråt skåret tænder, uden på knasten enden, er der også skråt skåret tænder, men denne er for lille til at passe i tandhjulet. Der sidder et lille rør, med skråt skåret tænder, indvendig og udvendig, der passer på knast og tandhjulet. Den bliver styret hydraulisk, af DME, og ændre dermed timingen af indsugnings knasten.
Ved tomgang er knast timingen forsinket, og lige over tomgang, flytter DME, timingen 12.5 grader, og igen ved 5000 omdr. tilbage til den originale position.
Dobbelt Vanos
På de fleste Bmw'er, med enkelt vanos, flyttes timingen kun ved 2 bestemte omdr. Men med dobbelt vanos, er timingen variabel, på begge knaste, igennem det meste af omdr feltet. Med dobbelt vanos, er åbnings perioden, af indsugnings ventilen, for øget med 12 grader og ventilløftet for øget med 0.9mm.
Dobbelt vanos kræver et højt olietryk, for at variere timingen hurtigt og præcist. Fordelen med dobbelt vanos er, at systemet kontrollere flowet af udstødnings gasser til indsugnings manifolden, individuelt under alle operations forhold. Dette kaldes recirkulation af udstødnings gasser. Mens motoren varmer op, forbedre vanos benzin/luft blandingen, så katalysatoren bliver hurtigere drifts varm.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
til folk der ikke hvad vanos er
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside