4.438 visninger
|
Oprettet:
Syn med større turbo? {{forumTopicSubject}}
Har altid undret mig over hvordan folk får synet deres 4-500 hestes biler med større turboer osv.?
Jeg havde selv overvejet, fordi jeg gerne ville lave anti-lag på min bil, at sætte en større/bedre turbo i, fordi den originale ikke holde til det.
Så hvordan får folk synet og forsikret deres biler med større turbo og andet tun der gir dem langt over de 20% forøgelse?
mar 2003
Følger: 44 Følgere: 40 Biler: 7 Emner: 190 Svar: 2.974
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.666
Forsikringen vil også rigtig gerne have afvide at din bil er tunet og det er nok heller ikke mange der gør det.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 332
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
Og Anti-lag er da ikke unødigt støj da det har en grund til at være der
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
Hvis du skal have tingene godkendt så er der en potentiel lang og dyr process alt efter hvilken bil.
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Måske Preben Egelund kan hjælpe. Autoconconsult.dk
http://www.autoconsult.dk/?Proevningsrapporter_og_test:Effektforoegelse
Effektforøgelse
Ved effektforøgelse er der følgende krav som skal kontrolleres/dokumenteres:
Generelt skal der laves dokumentation som skal medbringes til syn indeholdende detaljeret køretøjsbeskrivelse, idet synsvirksomheden skal have mulighed for at kontrollere, om køretøjet som fremstilles svarer til det testede køretøj.
Op til 20%
Der skal foreligge dokumentation for
Lasteevne (min 75 kg pr siddeplads)
Luftforurening
Støj
Op til 40%
Udover ovenstående skal der foreligge dokumentation for:
Bilens egnethed, herunder:
Bremser
Op til 100%, dog max 20 kW (27 hk)pr. 100 kg køreklar vægt (dog 40 kW (54hk)pr. 100 kg for MC)
Der skal foreligge dokumentation for:
Bilens egnethed, herunder:
køreegenskaber
Over 100%, eller over 20 kW (27 hk) pr. 100 kg køreklar vægt (dog 40 kW (54hk)pr. 100 kg for MC)
Der skal foreligge dokumentation for:
Bilens egnethed, herunder:
Komplet rapport/TÜV-godkendelse efter Merkblatt 751. Bemærk at disse test er så omfattende, at testbilen efterfølgende ikke vil kunne anvendes på offentlig vej, men skrottes umiddelbart efter testen. Testen er udviklet til firmaer, som planlægger at sætte ombygningen i serieproduktion.
Det bemærkes at den tekniske egnethed kan regnes ud fra kraftigste variant af en given model, forudsat at bremser og hjul svarer til kraftigste variant. Den faktiske effektforøgelse kan dermed godt være langt højere end de anførte intervaller.
Dokumentation for teknisk egnethed kan, udover ovennævnte, altid dokumenteres ved en tilladelse fra fabrikanten (officiel repræsentant/importør).
Detaljerede regler vedr. godkendelse af konstruktive ændringer. Se her.
Vi forsøger altid at forberede køretøjet så det har en god mulighed for at bestå - men der er selvfølgeligt altid risiko for ikke bestået.
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
Det eneste jeg spørg om er, jeg har set biler der er godkendt med 100-200% effektforøgelse hvor det er skrevet ind i papirene det har den effektforøgelse, hvordan kan det lade sig gøre?
Jeg ved godt at nogen (mange) tager chancen og får den synet til merpris og så kører rundt med 4-500 hk når den står til 200, men det er ikke det jeg spørg om.
mar 2003
Følger: 44 Følgere: 40 Biler: 7 Emner: 190 Svar: 2.974
Det kan du få gennem anerkendte firmaer fra Tyskland fx. Og hvor alt bliver lavet efter deres forskrifter som de har fået godkendt. Men det koster en krig.
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Tror du skal kigge fstyr.dk igennem omkring tuning.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
Vrøvl, det forholder sig omvendt. Chiptuning er som sådan lovligt hvis bilen fremstilles til syn bagefter med godkendte testbilag fra en test virksomhed.
Over 20% skal der mere til som du skriver i post 10.
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
Med erfaring i validering giver jeg ikke en disse for udenlandsk tuv godkendt software, da meget spiller ind. Lad os lave en god dansk tuning, lavet med de bedste hjerner, med vores krav, dansk brændstof og vejrforhold.
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det ER faktisk tuners ansvar at sikre, det er lovligt, sådan som reglerne er i dag. En slags forbrugerbeskyttelse, om du vil.
Reglerne håndhæves ikke, men det er sådan, de er. De var på et tidspunkt ved at begynde at presse Landberg m.fl. på området, men det blev vist aldrig til noget, for han er da i fuld sving igen/endnu. Men som jeg husker det, var det bl.a. det, der var med til at stoppe Fredslund, der ellers spammede forum herinde med alle sine tuninger.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
Kender udemærket reglerne da jeg administrere forum Chiptuning Denmark. Har fulgt de udleverede personer på nærmeste hold.
Der er kommet nye regler siden
Det er kundens ansvar at få tuningen godkendt, men tuner skal udlevere bevis for effekten.
https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Energi-og-miljoegenskaber/Chiptuning.aspx
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
Ja stage 2/3 er også ulovlig hvis ikke du har godkendelse via test rapport, da alt uanset størrelse skal testes og godkendes før den fremstilles til syn, hvorved tuningen lovliggøres hvis den opfylder krav.
I praksis bliver tuning over 20% ret besværlig, da bilfabrikanten skal give samtykke til at bilen er egnet til det.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Nej, det er det faktisk ikke - prøv at nærlæse teksten i dit eget link. Det er ulovligt at UDFØRE chiptuningen (dvs. den del, som tuneren foretager), hvis det ikke godkendes. Det betyder, at det i praksis er tuners - og ikke kundens - ansvar at få køretøjet godkendt.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Man kan vælge at spille skråsikker og påstå, at alle tuninger kan gå igennem sådan et laboratorium, men man aner det ikke på forhånd. Og i praksis er jeg helt overbevist om, at den ikke går, hvis reglerne faktisk bliver håndhævet - det er bare ikke sket.
Ovenstående i øvrigt helt uden at begynde at snakke om alle de EGR-ventiler, der lukkes, og partikelfiltre, der sættes ud af spil. For her kan der ikke være to meninger om, at det er ulovligt at udføre, jf. den tekst, du selv linker til.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
Det er mange huller i loven, der der ikke er noget som sikre at udføre tests, og ej heller at tuner sørger for at udføre tuning så den kan godkendes.
Vi har udover det et ret dårligt reference punkt, da de fleste biler med std sw ikke lever op til forurening, navnligt på co2 og Nox.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Men det er så bare sådan, det er. Ingen håndhævelse medfører, at reglerne i praksis er ligegyldige, selv om de egentlig er fyldestgørende.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
I praksis kan du ikke forsvare en godkendt fil, da samme motor kan have mange forskellige sw versioner, og de gør forskellige ting ved bilen selvom de er 98% ens.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Men... Nej, man kan ikke komme hobby-tunerne til livs sådan lige fra den ene dag til den anden. Man kan dog sagtens komme de seriøse firmaer til livs - også uden hele kundekartoteket bare flytter til hobby-tunerne. For i det øjeblik de nye får godt gang i markedsføringen og en stor nok kundekreds, vil de jo også blive ramt.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
Vi gør det klart for dem i vores forum hvordan de skal forholde sig.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
Egr er ikke noget problem på nye dieslen, da konstruktionen er noget bedre. Hvis egr frakobles vil den suge addblue som en teenager drikker mokai.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
Vil nok være naivt at tro at fabrikken gør noget ved det. Godt nok blev vw gruppen taget med bukserne nede, men de ligger faktisk i den pæne ende, dog stadig for meget.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Nej, sådan er det ikke ved chiptuning. Her har forhandleren ansvaret.
Kunden kan naturligvis også straffes for at køre rundt i bilen.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.666
Stort set ingen har fået deres chiptuning godkendt da de stort set alle sammen forurener mere end fra fabrikken, det er jo ikke rigtig ny viden, på et eller andet tidspunkt får synsstederne mulighed for at måle for det og så bliver der nok travlt med at gøre bilerne lovlige igen..
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det er ikke bare ordkløveri. Vi snakker ikke om et moralsk ansvar her, men om et faktisk juridisk ansvar. Forhandleren straffes hårdere end bilejeren, hvis hans del af ansvaret ikke overholdes. Eller... Det VILLE han blive, hvis reglerne blev håndhævet.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Du behøver ikke at forklare. Det er bare en tanke.
Jeg er i øvrigt ingen frelst hippie. Men jeg synes ikke, det ligefrem er fedt at forurene.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
https://ing.dk/artikel/ud-hvor-emissionerne-vender-ingenioeren-tester-tuning-187439
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Men det var nu heller ikke så meget det tekniske, jeg hentydede til. Det har jeg ikke nok forstand på til at kunne indgå i en diskussion.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Syn med større turbo?