{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.174 visninger | Oprettet:

Pendle langt hver dag {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Nu kommer der sikkert et dumt spørgsmål !

Men rent hypotetisk, hvis jeg nu valgte at bosætte mig feks, 90 km fra mit arbejde, og hver dag skulle køre på motorvej frem og tilbage, ville min bil så ikke efter de næsten 200 km daglige km, blive utroligt dyr at køre i, tænker slidtage og meget hyppige service, flere gange årligt faktisk, da det er efter 15000 km jo.
Ville det ikke være en bedre ide rent økonomisk blot tage toget , og ja så ville det tage 2 timer ca, dagligt, hver vej, men efter km fradrag og alt , slet ikke så dyrt trods alt, kun dyrt i tabt fritid…jeg er alene, og har ikke børn, eller famile, så tiden er ikke så vigtigt parameter her…hvad synes i? Tak for jeres svar


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pendle langt hver dag
  • #1   31. maj 2021 Uden børn eller noget "Du skal nå", så giver det god mening at tage toget. Husk at kørselsfradraget er det samme om du så cykler turen, eller hopper på tungen, eller kører i Porsche!

    Dertil kommer der jo boligpriserne. Hvis det fx er Kbh du arbejder i, men flytter til Lolland, så er der virkeligt penge at spare.

    Så blir det jo pludselig en helt god "timeløn" at sidde i toget, hvor du jo iøvrigt jo kan høre musik og være online, eller eller læse avisen, eller glo i din telefon, som du ikke kan når du skal køre en bil. (udover høre musik).

    Alternativt kan du prøve og undersøge som nogen på dit job bor i nærheden af dig, eller mellem det påtænkte sted, og jobbet, således i kan lave samkørsel og deles om brændstof.

    Det gjorde jeg især da jeg var butikselev. Godt nok kun 25 km væk, men en anden ansat boede kun 5 km fra mig, så jeg kørte bare ud til ham og kørte gratis med resten af vejen, og tilbage igen - altså de af dagene hvor vores arbejdstider var ens.

    Jeg har også arbejdet 3 mdr 1 time væk med en kammerat (i bil tid), der gav vi 50 kr pr dag hver, tvivler på DSB kan hamle op med det.

    Det er vist kun studerende, børn og pensionister, som kan køre tog 2 timer for 25 kr.

    Kan du finde 2 eller 3 og have med på vejen, så er DSB, no go, også selvom din bil hurtigere bliver slidt / oftere skal til service.

    I øvrigt kommer det seføli også an på hvilken bil det er, ikke kun med km/L, men hvis den er uden garanti, så kan man sagtens lave det mest basale service selv, eller finde en "perlegrusmekaniker", ingen grund til at spilde penge på mærkevare-værksteder.

    Jo og en sidste ting: Sørg for at få dig et autohjælp abonnement, fx hos Falck, FDM, eller dansk autohjælp, jeg har prøvet engang at min bil brækkede sammen hvor jeg havde min baby med, det var sgu ikke sjovt.



  • #2   31. maj 2021 Tak for svar Martin , min kone kan evt køre med , vi arbejder dog forskellige skift så ikke helt optimalt , men det er vidt stadig billigst bare tage med DSB tror jeg og igen så er der mulighed for at slappe af og læse bøger osv

  • #3   31. maj 2021 Ja det kræver jo så at både bopøl, og job er i nærheden af offentlig transport, bus til / fra toget. Det duer ikke fx at cykle hen til toget, det bliver hurtigt for dyrt i cykler. smiley

    Men mener da bestemt du kan slå priserne på en given strækning op på Rejseplanen.dk for den givne-strækning på månedskort. Så bliver det noget nemmere at sammenligne med hvad samme tur koster i bil, ikke kun i brændstof, men også i forhold til service og Rep osv .

    Det kunne da ellers være smart med konen der. Nu siger du i ikke arbejder i samme skift, så bliver lidt noget røv - så prøv at høre om mulighederne for at komme på samme skift ?.

    Men ok, nu ved jeg ikke lige hvad job det er, men det kan også blive for meget hvis man skal gå op af konen 24 timer i døgnet, alle dage året rundt smiley

    Så må du få dig en hobby hun ikke gider. Spille Golf, eller købe en lille båd eller andet hun ikke gider med til smiley


  • #4   31. maj 2021 Jeg synes ikke, det er et dumt spørgsmål. Men jeg ville personligt synes, det var et dumt VALG at bosætte sig så langt fra sit arbejde, hvis det ikke var planen straks muligt at finde noget nyt tættere på.

    Jeg er færdig med at pendle. Jeg værdsætter min tid alt for meget til, at jeg vil spilde den i bil eller offentlig transport.

    Vælger du at gøre det alligevel, er det med stor sandsynlighed billigst at pendle i tog. Det kræver dog, at tiderne passer, og at stationerne er nogenlunde placeret, hvor du rent faktisk skal hen smiley


  • #5   31. maj 2021 Bay.

    Det kommer jo helt an på hvordan man prioriterer. Nu er der jo ikke børn man skal nå og hente i dette tilfælde fx. Og da jeg stadig jobbede, så nød jeg faktisk køreturen både til og fra job, til for lige at vågne ordenligt, og turen hjem, så man lige kan nå at "cleare" hovedet, inden man kommer hjem til kødgryderne og skrigende unger smiley

    Det er faktisk rigtigt mange som pendler fra enten vestsjælland, eller falster til Kbh hver dag, både for at få de høje lønninger i Kbh, men også de lave huslejer i provinsen.

    Det som en gammel slidt 2-værelses koster midt i KBH, kan man jo nærmest få et palæ/slot for, OG en Aupair pige for ude i provinsen smiley

    Og som jeg også påpeger, så i toget, har man jo mulighed for at ordne ting, hvis man arbejde på computeren, ja eller skal ordne noget privat, sende mails eller whatever på turen, så det er jo ikke ren "spildtid", forskellen er kun at du sidder i et tog i stedet for hjemme på kontoret.

    Og mener stadig man kan overveje bil, hvis man er flere der kan køre sammen, fx skiftes til at køre, så kan man jo langt hen af fejen stadig det samme som i toget. Undtagen tisse smiley


  • #6   31. maj 2021 Jeg pendlede i flere år med tog, indtil jeg startede med at arbejde hjemmefra pga. COVID sidste år.

    For mig kunne det ganske enkelt ikke betale sig at tage bilen. Jeg boede i gåafstand fra toget, og mit kontor lå 50 meter fra hvor toget stoppede. Ved at tage toget sparede jeg ca. 2 timers transport hver dag, og sparede ca. 350 kr. hver dag.

    Om morgenen brugte jeg ofte tiden på at gennemgå emails, så var egentlig produktiv fra jeg satte mig i toget. På vej hjem slappede jeg som regel af med at se en film eller serier på mobilen.

    Hvis jeg på et tidspunkt skulle til at pendle igen, ville jeg satse på toget igen, hvis muligt. Jeg har prøvet at bruge 3-4 timer dagligt i bil, og gør det ikke igen smiley


  • #7   31. maj 2021 Vi arbejder forskellige steder, hun i Holte og jeg i Måløv , så ikke nær hinanden , mht transport i bil, køre sammen osv, men ja det som frister er det lille rækkehus , som er til at betale eller en lille villa på Max 100kvm, der er rigtig mange penge at spare på at bo i enten Ringsted , Sorø eller Næstved

  • #8   31. maj 2021 #5
    Det er også derfor, jeg skriver "jeg ville personligt synes..."

    For mig er det intet værd, hvis man skal bruge 2-3 timer om dagen på transport. Min fritid er enormt dyr.


  • #9   31. maj 2021 Det er helt ok, vi har jo alle forskellige prioriteter , jeg har personligt intet jeg skal skynde mig hjem til, så betydet intet at sidde i toget og læse

  • #10   31. maj 2021 Bay ja lige i dit tilfælde, ville intet andet end toget jo give mening så, det er klart.

    Coolio, du kan sagtens være relativt tæt på Kbh, og stadig spare mange penge. Bare du vælger de små byer, Fx Glumsø, Eller Haslev eller Tappernøje. Hvis du alligevel vælger de store byer i provinsen, som Ringsted eller Næstved, så bliver besparelsen begrænset en del.

    Men ja det kommer jo også an på om man gider tog, i hovedstaden er det som regel et helvede i bil i al fald, medmindre ens arbejdsplads har lært at skyde døgnrytmen en time. Fx førnævnte sted hvor jeg var i 3 mdr, så mødte vi 6-14 i stedet for 7-15, præcist i tide til at undgå alt myldretiden. Det var endnu sjovere på aften hold. Så dem der havde fået fri kl 15 fra andre firmaer, holdte stadig i kø når jeg skulle den anden vej, og den side af motorvejen var tom smiley

    Tjah jeg har boet i Rækkehus med lille nem have til. Fra 1988, kostede 4200 kr pr mdr i husleje. på 75 m2, helt fint til et par uden børn, og også de første par år med en lille ny smiley

    I Kbh får man vel ikke engang et kollegieværelse for de penge ;/

    Eller med andre ord, rækkehuset kostede 660.000 kr.

    Har lige set "Hammerslag" der kostede 43 M2 i Kbh, kun 2,3 mio kr ;/

    OG det var fra ca år 1900, så gammelt lort.


  • w123
    w123 Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 5 Emner: 22 Svar: 294
    #11   31. maj 2021 Det er en interessant diskussion.. Man kan også vælge at se på den tid man bruger til/fra arbejde groft sagt som en forringelse af ens timeløn, den tid man bruger på transport er jo "gratis" som lønmodtager, jo jo selvfølgelig kan man læse, høre podcast, studere osv. i toget, men det er stadig tid man bruger..

    Det er måske anderledes hvis man bare er sig selv, men som børnefamilie er hver en time der skal bruges væk fra hjemmet vigtig!

    F.eks. brugte jeg da jeg var fastansat alt i alt omkring 45min. hver vej på transport, dvs. 5x1,5 time om ugen, faktisk en gratis arbejdsdag man "forærer" væk.

    I dag er jeg selvstændig inden for samme branche med skiftende arbejdspladser, og tager penge fra jeg går ud af min dør til jeg er hjemme, og får udover at jeg tager en del mere i timen penge for hver eneste time jeg bruger på mit arbejde.

    Edit: Det blev lidt off topic, men se det som et større perspektiv på arbejde/tid... I din situation kan man måske også bosætte sig langt væk og have toget som primær transport og en billigere bil til regnvejrsdage osv.


  • #12   31. maj 2021 Jeg sparede ca. 30.000 kr. i måneden ved at pendle, ift. hvis jeg skulle have tilsvarende bolig tæt på arbejde, og have tilsvarende skole til datteren. Jeg brugte så ca. en time mere hver dag på transport ift. hvis jeg havde boet i byen.

    Det gav mig altså en "løn" netto på ca. 1.400 kr/timen at sidde i toget hver dag. Så høj en timeløn får jeg trods alt ikke skattefrit ved at arbejde, og den besparelse kan jeg købe meget fritid for. Jeg følte på ingen måde at jeg forærede min tid væk ved at pendle smiley


  • #13   31. maj 2021 Jeg bor 6 km fra mit job, og for mig er der intet vigtigere end at komme hjem i en fart , så derfor kører jeg i bil eller på scooter ( det tager nøjagtigt lige lang tid ) .

    Vi er alle forskellige....

    Jeg havde med dit kørselsforbrug købt en fabriksny Hyundai med 5 års garanti og servicekontrakt, så kendte jeg udgifterne de næste mange år .

    Men sådan er vi forskellige ....


  • #14   31. maj 2021 Om det er bil eller offentlig transport skal opvejes på mange grunde og ikke kørselsfradraget

    Har du almindelige arbejdstider (8-16 eller 9-17) eller har du skiftende tider aften/nat/weekend eller meget tidligt eller meget sent og lige netop der kan det offentlige i nogle steder i landet have udfordringer og ligger din arbejdsplads tæt på en station og hvordan er afstanden fra bopæl til station

    Personligt bor vi på Amager på vejene med de Irske navne og er derfor tæt på min arbejdsplads så jeg kan cykle uanset om jeg skal møde tidligt eller sent og jeg kan cykle ned til båden i havnen hvis jeg har en fri dag.
    Min hustru arbejder så på Sydsjælland og pendler derfor men hun har bilen da det offentlige bare ikke er nemt fra Amager til Vordingborg
    Derudover arbejder hun på forskellige tider og dage med tilhørende fridage i den anden ende og hendes arbejdsplads ligger ikke lige i gå afstand til stationen
    Så derfor Overvej mange ting inden du beslutter dig for om det er bil eller tog smiley

    Jeg har 2,5 km på cykel og det er uanset om det er kl 05:00 eller 22:00 det er til at løse bare man nogle gange huske regntøjet

    Min hustru har vagter fra 12-13 stykker og så til enten 20 eller 23 så her ville tog fra Amager til Vordinghul og retur være stort set umuligt

    Samtidig arbejder vi begge på både hverdage weekender og helligdage og med andre fridage derefter så pendling med det offentlige ville ikke lige være tip top

    Derfor er bopælen faldet på at den lå tæt på den enes arbejde i stedet for midt i mellem da vi dermed begge skulle pensle og var afhængig af to biler

    Men vi er alle forskellige og heldigvis da men tag alle ting med i dine overvejelser


  • #15   31. maj 2021 Pendlede i godt et år 130 km. hver vej. Hver dag 260 km. hver uge 1300 km., det var 5000 km. hver måned, ja der er noget ferie, men da vi også kørte privat, så gik der aldrig inden den bil havde rundet det skarpe hjørne. Det var pisse dyrt i vedligehold, afskrivning, og ikke mindst i diesel.
    Den økonomiske del var sådan set ok for mig, pisse godt job, og glimrende løn.
    Men tiden der går med at sidde og rasle i en bil er skrækkelig, det er jo på mange måder spildtid. Kunne man benytte et tog, så kunne man evt. arbejde lidt hvis dette kunne foregå med en computer, eller man kunne i det mindste slappe lidt af og købe underlige ting på Wish.
    Mange mennesker pendler dagligt, men i længden er det dødens pølse.


  • #16   31. maj 2021 Arbejdede selv lige ved hovedbanegården i København og boede i en by med S-togs Station. Havde gratis rejsekort. Men efter en uge med DSB hoppede jeg over og kørte i min egen bil igen. Blev træt af at vente stort set hver dag på et forsinket tog og brugte knap 3timer på den uge med at vente på toget. Tidsmæssigt var min bil langsommere. Jeg skulle betale brændstof. Vedligehold osv selv men fandt ud af at offentlig trafik ikke er noget for mig.

  • #17   31. maj 2021 Der er som andre er inde på ret mange måder at anskue tingene på, og lave beregningen på

    Det vil efter min mening aldrig kunne lade sig gøre at pendle i bil for det kørselsfradrag vi har i dag, det vil være et tilskud og intet andet. Særligt hvis man bor i kommuner hvor man rammes af den laveste takst de sidste km hænger det ikke sammen

    Hvis der regnes på øget udbetaling som følge af kørselsfradraget, så vil i have omkring 80 kr ekstra udbetalt pr arbejdsdag for de små 4 timer i toget. Med en små 20 arbejdsdage om måneden giver det små 1600 kr i hånden efter skat. Det kan vel reelt dårligt dække et pendlerkort, dertil vil man jo nok også være tilbøjelig til at forsøde 2 timers pendler tur med diverse drikke og mad

    Der kan selvfølgelig være en gevinst i form af billigere huspriser, som kan gøre det attraktivt at flytte længere uden for de store byer. Det er dog ret svært at lave en formel for den slags, og det er op til den enkelte hvad den slags skal have af værdi

    Jeg ville aldrig for 1600 kr om måneden sige ja til 4 timer i offentlig transport hver dag, særligt ikke hvis der tages højde for forsinkelser, ventetid ved skift mellem tog/bus og lignende. Og kan det altid uanset hvornår på døgnet der arbejdes gøres på de omtalte 2 timer? For jeg ville godt nok efter en lang aften eller nattevagt sidde 2 timer eller mere i tog/bus. Det er faktisk nok med de under 30 min i bilen jeg har hjem efter den slags vagter

    I kan jo også overveje noget overarbejde hvis der er mulighed for dette, alt efter jeres arbejdsforhold skal der ikke arbejdes meget over for at have 80 kr mere om dagen med hjem smiley


  • #18   31. maj 2021 så-propel. DSB er altså ikke så slemme som du vil gøre dem til. Næsten alle tog kører under normale omstændigheder med max 5 min forsinkelse, og de fleste helt til tiden.

    Det er kun ved uforudsete ting der kan være forsinkelser: Signalfejl, sporarbejde, personpåkørsel, eller det der altid overrasker dem mest: Visneblade på sporet om efteråret, eller sne om vinteren smiley

    Men bil til centrum af kbh? Det må da også give forsinkelser i form af kø. Og hvor parkerer man overhovedet sin bil i området omkring hovedbanen uden det koster mere end du kan få i løn på samme tid ?


  • #19   31. maj 2021 Rene HC.

    Nej fradraget er kun en meget lille del af regnestykket jo. Man skal have det store "helikopter-billede" på hele situationen.

    Lønningerne i de store byer er væsentlig højere end ude på landet, til gengæld er boligernepriserne på landet helt anderledes, uanset om man er til lille rækkehus, eller vil have et helt Palæ.

    Desuden kan det være svært, hvis ikke umuligt overhovedet at finde et job "på landet" udover som postbud smiley

    Men man skal jo finde den balance der passer til en selv. For nogle er det bare supervigtigt at bo på Vesterbro eller Frederiksberg. Også selvom 45 m2 lejlighed på 4. sal uden elevator koster 2,5 mio kr.

    Og så der dem der har børn, så er der ikke meget sjov ved at bo på 45 m2, og slæbe barnevogn og pis og lort op og ned af trapper, så de vil nok hellere - måske bare en halv time fra København. Så kommer man meget længere for 2,5 mio kr.

    Endelig er der snobbe-kategorien som er så rige at postnummeret er vigtigere end penge. Det er dem som typisk bor i Gentofte, Hellerup, Rungsted, eller Klampenborg smiley

    Dette er ofte folk som slet har et job fx fordi de har arvet et 3-ciftet mio-beløb, eller vundet i Eurolotto, for dem er pendleri til daglig slet ikke relevant.

    Med til regnestykket hører så også at boligpriserne i Kbh-området stiger hurtigere end i provinsen, og endelig er der jo også miljøargumentet imod at bo på landet, og måske have brug for 2 biler, og man skal køre til alt.

    Personligt bryder jeg mig bare ikke om byer som er så store at toget stopper mere end et sted inden for så samme byskilt.

    Og helst så lille at man kan gå fra den ene ende af byen til den anden inden for 30 min, uden at skulle med en bus smiley Men ja sådan er vi jo forskellige.


  • #20   31. maj 2021 #19
    Men hvordan ser man det egentlig fra helikopter perspektivet, uden der kommer masser af personlige præferencer med ind over ??

    jeg kunne jo ligeså godt foreslå de begge arbejder 4 timer over om dagen i stedet for turen i toget. Det vil jo give noget mere end 3200 kr om måneden i hånden, men kan helbredet holde til det smiley

    jeg synes også man skal tage det i betragtning, at brugeren ikke magtede at tage offentlig transport 12 km for 6 mdr siden. Hvorfor skulle økonomi så kunne gøre en glad for at bruge 4 timer om dagen på det ??


    profilbillede
  • #21   31. maj 2021 #18
    Arbejde i DGI Byen. Så parkerede ved øksen hallen eller i deres parkeringshus. Jeg valgte at møde ind 0600 og spise morgenmad med kokkene. Før arbejdet (gratis morgenmad) det passede også med at jeg kunne slippe ud af byen ind folk fik fri igen, så det var helt perfekt.
    Jeg gav DSB en uge hvor toget var forsinket i 4 ud af 5 dage på hjemturen så det gad jeg ikke.
    mine forældre har altid benyttet offentlige transport og ejer ikke en bil. Min far pendlede fra Nordsjælland til Vordingborg med toget hver dag i flere år .
    Jeg har bare ikke mentaliteten til det.

    Mit oplæg gik mere på at man skal kende sig selv,
    for jeg havde alle de positive fordele +mere til toget ø. Alligevel ville jeg hellere køre i i min Carina E

    Skal lige nævnes at det var i 2011.


  • #22   31. maj 2021 Mente også, ens eget "personlige helikopter-perspektiv". Vi er alle forskellige.

    Nogle vil helst vride citronen for hver en krone, andre prioriterer tid med børn, nogle foretrækker natur i baghaven, andre byliv. Osv osv.

    Det lyder da godt nok heldig med det DGI-by der, smiley Jeg var en gang ved at miste min bil i KBH, jeg kunne ikke finde en bestemt butik, så jeg satte mig ind i en taxa, og sagde adressen, UDEN at have noteret vejnavnet hvor jeg satte bilen DOH gg.


  • #23   1. jun 2021 Personligt havde jeg valgt toget, af den ene grund at man kan lave noget undervejs. Om det så er at arbejde på computeren, læse en bog, høre musik eller bare spille Candy Crush på mobilen. Jeg HADER at sidde og glo bag rattet i en kø på motorvejen. Jeg hader også at sidde i et tog blandt irriterende mennesker, men pendling er bare pest eller kolera.

    Og ja, togene kan være forsinket. Men om toget er forsinket eller man holder ekstra i kø pga vejarbejde eller fordi der IGEN er nogle spader der er båttet ind i hinanden på motorvejen er vel det samme?
    Og som en sidebemærkning, så er det lidt sjovt at folk stadig tror løvfaldet kommer bag på DSB. smiley


  • #24   1. jun 2021 Det kommer måske ikke direkte bag på dem, men det giver altid forsinkelser smiley

    Jeg har heldigvis altid undgået kø, enten ved at arbejde ude på landet, eller ved at have arbejdstider som gjorde at jeg skulle møde ind, når alle andre kørte hjem og omvendt - så der var skam kø - bare i den modsatte retning på motorvejen smiley


  • #25   2. jun 2021 #24
    Ja, det giver altid forsinkelser. Men det kan bare ikke undgåes. Det er lidt ligesom isslag eller tæt tåge på vejen. Det kan man heller ikke undgå at blive forsinket af.


  • #26   2. jun 2021 Der var nu kun EN gang hvor jeg var nødsaget til at riget og sige at jeg blev 30 min forsinket, selvom jeg var kørt 30 min tidlligere end normalt uden sne.

  • #27   3. jun 2021 #25 man kan stå før op, og køre hjemmefra i god tid
    eks når det er vinter, så har man ekstra tid til at komme frem

    det kan du ikke i tog


  • #28   3. jun 2021 #25
    Det er rigtigt. Men nu er det sjældent at togene er forsinket pga vintervejr. Det er vidst kun under voldsomme snestorme. Eller i Århus når der er is på letbanens køreledninger. smiley



  • #29   4. jun 2021 Hej alle og tak for jeres svar og gode indspark , og især ham som sætter en stor ære i altid at finde og bruge tid på at læse mine tidligere indlæg og sammenligne dem med mine nuværende ! Du er en en spøjs fyr, må virkelig tage alt meget seriøst hahaha, vi overvejer stadig om det måske er umagen værd og ikke mindst den kostbare tid værd , måske det er bedre vente til jeg bliver pensionist , og så er det måske også blevet min tur i køen til en lejebolig i hovedstads området

  • #30   4. jun 2021 Så dette indlæg er ikke et der skal tages seriøst ??

    Nu har i jo eksempelvis valgt en hybrid bil, ud fra jeres få km i bilen om året.
    Men med 12-13 timers arbejde og transport i toget om dagen får i heldigvis meget lidt tid til at køre i den smiley

    hvis i endelig vælger og bosætte jer udenfor København, så ville jeg da klart undersøge kommunerne på listen over yder kommuner, derved får i højt fradrag også over de 120 km.

    Hvad med Sverige, er det blevet meget dyrt derovre også? For mindes det skulle være en del billigere end stor København, så det var måske også værd at overveje


  • #31   5. jun 2021 Hav weekendbolig og bil i Sverige, lej billig bolig på Sjælland i hverdagene, arbejd 4 dage om ugen, det er nok det billigste og smarteste, billig bil, billig forsikring, billig afgift, billig husleje whats not to like?
    Jeg var tæt på at gøre det, men vi endte tilbage i Jylland hvor jeg altid har boet, er dog født i København.


  • #32   5. jun 2021 Jeg har faktisk tidligere boet 12 år i Sverige , i Malmø og pendlet til København , så det er prøvet af, gider ikke det mere, nå men er lige nu i sommerhus i Marielyst, vi ligger og kører lidt rundt i området, Nyk F , er en hyggelig by, og helt vildt man kan få en bolig i dette område for eks en andels lejlighed på 89Kvm til 495000kr og 3700kr om md! Eller et hus i Sakskøbing til 500000kr, tænk hvis man dog også bare kunne få sin løn med fra kbh, wow man ville sidde godt i det så, drømme har man altid lov at ha

  • #33   5. jun 2021 HOV ! må lige give mit besyv med, nu der nævnes Nykøbing F og Sakskøbing... smiley

    Nykøbing F er en superfed by. Endnu federe end kbh, halv husleje, og masser af tyske piger om sommeren, og alt lige fra skadestue til alverdens butikker.

    Sakskøbing derimod - selvom den er den 3 største by på Lolland/falster, er som at træde 100 år tilbage i tiden. Fx boede jeg et par måneder på Saxenhøj, som er et forsorgshjem for hjemløse.

    På vej ned til Netto var der huse hvor der var direkte huller i murene... altså så man bare kunne gå dirkete ind, ikke engang gennem en dør eller noget.

    Og så stod folks pizza-bakker og lign stadig på sofabordet - som om nogen stadig boede der ?

    Meget middelalderagtig by - dog er der tog til fx NYkøbing F smiley - Hvor jobcenteret også er smiley


  • #34   5. jun 2021 ... fordi vi ved jo alle hvordan folk i middelalderen lod deres pizzabakker stå fremme på sofabordet.

    smiley

    Sorry, spøg til side. smiley


  • #35   5. jun 2021 #32
    Nu er jeg ikke personligt ekspert i pendler forhold på Sjælland, og derfor er det bare sådan generelle betragtninger jeg skriver i mine indlæg

    Du har jo prøvet at være pendler i 12 år, og det gider du ikke mere. Så vidt jeg kan se er Malmø til Måløv de omkring 2 timer du snakker om hver vej.

    Nykøbing Falster er så en små 2 timer og 30 min hver vej, altså mindst en time mere om dagen

    Uden jeg som sagt kender de lokale forhold, så tænker jeg at der vel går en del flere tog og lokale busser når vi snakker pendling mellem to store byer, frem for når vi rammer Falster. Derudover skriver i arbejde på skiftehold, går der lokale busser til Nykøbing Falster så i kan komme hjem klokken 2-3 om natten efter en aftenvagt i København

    Jeg kan da selvfølgelig godt forstå i bliver lokket af de lokale små miljøer og billige huse. Mange små samfund har et utrolig godt sammenhold og tager godt imod nye, særligt hvis man selv er åben og imødekommende

    Hvis i ellers har økonomien til det, kunne i jo også overveje og købe et sommerhus i de områder i også kigger lejlighed i. I kan så bruge sommerhuset som fristed til weekender og ja når i går på efterløn/pension kan i fast flytte i sommerhuset.


  • #36   5. jun 2021 Hej Rene, vi harnu heller ikke tænkt os flytte permanent til Nyk F, og pendle dagligt til KBH , vi arbejder begge på daghold, skiftehold var tidligere , jeg har fået job på rent daghold, så det er super skønt, men ja god ide med evt købe noget og måske senere bosætte sig her, indtil videre er vi dog flittige brugere af AirBnb, så kan man prøve bo mange forskellige steder

  • #37   6. jun 2021 Nej men du forstod det nok ?

    Da jeg blev hjemløs og derfor måtte bo i Sakskøbing, så var det nærmest som at gå 100 år tilbage i tiden. Som Farve-TV og Internet var noget nyt GG.

    Smartphones var også noget helt ny-morderne ggg..


Kommentér på:
Pendle langt hver dag

Annonce