{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.257 visninger | Oprettet:

Kontrollampe - udstødning - Vectra C {{forumTopicSubject}}

Hej

På vej hjem fra arbejde i dag, besluttede jeg mig for, at Vectra´en skulle have lov til at strække lidt ben på motorvejen.

Under en forholdsvis kraftig acceleration begynder bilen at hakke mærkbart i det og accelererede meget ujævnt. Det var nærmest som om bilen rystede, når jeg accelererede - og føltes nærmest som når et eller flere dæk ikke er ordentligt afbalanceret.

Derpå blinkede den kontrollampe, der i instruktionsbogen hedder "udstødning". Jeg slækkede lidt på gassen og kontrollampen slukkede igen.

Idet kontrollampen var slukket igen, mente jeg at det var forsvarligt nok at køre videre på motorvejen men i et mere moderat tempo.

Når jeg herefter accelererede, hakkede den fortsat ret stærkt i det igen. Igen føltes det nærmest som bilen rystede.

Da jeg kørte af motorvejen og efterfølgende holdt stille kunne jeg høre, at bilen gik meget urent i tomgang. Men kontrollampen lyste IKKE.

Inden jeg kørte helt hjem, var jeg lige inde og handle.

Da jeg kom ud til bilen og startede igen gik den helt normalt i tomgang og på vejen hjem var der slet ingen problemer med ujævn acceleration og "hakkeri".

Kontrollampen har som nævnt kun lyst / blinket 1 gang - og det var efter den stærke acceleration på motorvejen.

Hvad kan der have været galt? Det giver vel ingen mening at få sat en tester på bilen nu, hvor lampen ikke længere lyser, og hvor der ingen problemer er længere?

Har nogen oplevet lignende med deres Vectra, og hvad kan have været problemet?

PS: I min instruktionsbog står der, at den pågældende kontrollampe lyser / blinker, når der er fejl i det system, der renser udstødningsluften.

På forhånd tak for kommentarer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kontrollampe - udstødning - Vectra C
  • #1   1. maj 2013 det lyder som om at ved accelleration har turbotrykket blæst gnisten ud på ét eller flere tændrør. Derfor er der intet problem når du har haft slukket bilen og startet op igen.
    Jeg ville tage tændrørerne op og se hvordan de se ud. Ser de slidte ud skal de udskiftes. Er de fine så check elektrodeafstanden på tændrørerne. Hvis den er 1,0mm ville jeg trykke/banke dem sammen til 0,8mm eller 0,7mm.
    Jeg har allerede banket mine til 0,8mm selvom den er standard og jeg har heller ikke haft problemer med at den blæser gnisten ud. Men den kørte bare mærkbart bedre bagefter.


  • #2   1. maj 2013 Syntes at jeg læste om noget ligende på et af de mange udenlanske forums der omhandler denne motor..der råder de også til at ændre elektrode afstanden til 0, 8..


  • #3   1. maj 2013 Allan N. og Dennis J
    Mange tak for jeres kommentarer.

    Allan:
    Nu hvor du siger det, så kan jeg faktisk godt huske, at jeg har læst om det problem tidligere, med at turbotrykket blæser gnisten ud. Din forklaring lyder i øvrigt meget plausibel, for det var under en ret kraftig acceleration, at det skete.

    Er det også noget med, at man også kan købe andre tændrør til bilen? Mener at have hørt noget med, at man kan købe dem, der er monteret i OPC´en - men ved ikke om jeg husker det forkert?


  • #4   1. maj 2013 Så vidt jeg er informeret er tændrørerne ens om det er til OPC eller ej.
    Det laves nogle racer rør, men det er først omkring 350hk og op, det bliver nødvendigt.
    De originale rør er faktisk rigtig fine og skal bare bankes lidt sammen når der tunes. Så er det mere end rigeligt.


  • #5   1. maj 2013 Allan N

    OK - tak igen.
    Jeg prøver lige at tage et kig på tændrørene, og hvis de ser fine ud, får de lige lidt "bank" smiley


  • #6   2. maj 2013 Nu spørger jeg nok dumt, men hvor meget skal der "afmonteres" på sådan en Z28NET, for at kunne komme til tændrørene? smiley

  • #7   2. maj 2013 Intet andet end motordækslet for at nå de 3 foreste. De 3 bagerste er en anden snak.. Der skal det øverste af indsugningen af. Man kan selv gøre det, jeg havde dog en mekaniker til det..

  • #8   2. maj 2013 OK - syntes nok, at de bagerste så ud til at sidde godt gemt smiley

  • #10   3. maj 2013 @søren j

    Vi skal jo hjælpe hinanden hvor vi kan..


  • #11   3. maj 2013 søren j:
    Helt enig smiley

    * Allan N *
    Jeg kontaktede i går EDS (dem som jeg har købt tuning-boxen af) for at høre deres mening.

    De skrev til mig i dag ,og var helt enige i din vurdering, og sagde at fejlen med næsten 100% sandsynlighed lå ved tændrørene. De anbefalede at tjekke tændrørene og evt. foretage en udskiftning med nye (originale) tændrør, og minimering af elektrodeafstanden til 0,8 mm. - så du havde helt ret. smiley

    Vil lige starte med at tjekke hvordan de nuværende tændrør ser ud, inden jeg bestiller nye.

    Tak igen.


  • #12   4. maj 2013 @Z28NET

    Super...!!

    Selv tak... og vi hører gerne om det så også hjalp på dit problem når du har fået det lavet..


  • #13   4. maj 2013 Du kan måske se i dit servicehæfte hvornår de er skiftet sidst. Og måske allerede derudfra vurderer om du bare skal købe nye med det samme, få dem banket og sat i mens det hele er skilt af.
    Mener de koster omkring 150kr til 200kr. stykket ved Opel.. Men check evt. på www.vxronline.co.uk og hør dem hvor de kan købes billigst.. Måske kan du spare 50% selvom der er fragt fra England.
    Det er da et forsøg værd her i weekenden hvor du måske alligevel ikke kan skaffe dem.


  • #15   4. maj 2013 Tror ikke du kan regne med billedet der vises

  • #16   8. maj 2013 Har nu fået bestilt 6 stk. originale NGK tændrør på tyske EBay til €104,- inkl. porto. Opel ville have ca. 190 kr. stykket så lidt er der da sparet ved at købe dem på nettet.

    Jeg har læst mig til i diverse Opel-fora, at man med lidt snilde og håndelag kan skifte de bagerste tændrør også, uden at demontere den øverste del af indsugningen - men det er nok nemmere at komme til det hele, når man tager den øverste del af indsugningen af.

    Hvis man fjerner den øverste del af indsugningen skal man blot huske på, at der også skal skiftes 2 stk. pakninger (koster vist små 500,- hos Opel).

    Det lokale Opel-værksted ville have 3.500,- for at skifte tændrørene inkl. arbejdsløn og nye pakninger! Det er sgu lidt vildt for bare at få skiftet tændrør smiley

    Nu regner jeg dog stærkt med, at jeg selv kan skifte dem smiley

    PS: Det skal siges, at den tidligere ejer allerede en gang tidligere har skiftet tændrør på bilen. Det er dog ca. 80.000 km. siden og de nuværende så lidt brugte ud - så derfor besluttede jeg mig for at bestille nogle nye.


Kommentér på:
Kontrollampe - udstødning - Vectra C

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce