Kontrollampe - udstødning - Vectra C {{forumTopicSubject}}
Hej
På vej hjem fra arbejde i dag, besluttede jeg mig for, at Vectra´en skulle have lov til at strække lidt ben på motorvejen.
Under en forholdsvis kraftig acceleration begynder bilen at hakke mærkbart i det og accelererede meget ujævnt. Det var nærmest som om bilen rystede, når jeg accelererede - og føltes nærmest som når et eller flere dæk ikke er ordentligt afbalanceret.
Derpå blinkede den kontrollampe, der i instruktionsbogen hedder "udstødning". Jeg slækkede lidt på gassen og kontrollampen slukkede igen.
Idet kontrollampen var slukket igen, mente jeg at det var forsvarligt nok at køre videre på motorvejen men i et mere moderat tempo.
Når jeg herefter accelererede, hakkede den fortsat ret stærkt i det igen. Igen føltes det nærmest som bilen rystede.
Da jeg kørte af motorvejen og efterfølgende holdt stille kunne jeg høre, at bilen gik meget urent i tomgang. Men kontrollampen lyste IKKE.
Inden jeg kørte helt hjem, var jeg lige inde og handle.
Da jeg kom ud til bilen og startede igen gik den helt normalt i tomgang og på vejen hjem var der slet ingen problemer med ujævn acceleration og "hakkeri".
Kontrollampen har som nævnt kun lyst / blinket 1 gang - og det var efter den stærke acceleration på motorvejen.
Hvad kan der have været galt? Det giver vel ingen mening at få sat en tester på bilen nu, hvor lampen ikke længere lyser, og hvor der ingen problemer er længere?
Har nogen oplevet lignende med deres Vectra, og hvad kan have været problemet?
PS: I min instruktionsbog står der, at den pågældende kontrollampe lyser / blinker, når der er fejl i det system, der renser udstødningsluften.
På forhånd tak for kommentarer.
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.815
Jeg ville tage tændrørerne op og se hvordan de se ud. Ser de slidte ud skal de udskiftes. Er de fine så check elektrodeafstanden på tændrørerne. Hvis den er 1,0mm ville jeg trykke/banke dem sammen til 0,8mm eller 0,7mm.
Jeg har allerede banket mine til 0,8mm selvom den er standard og jeg har heller ikke haft problemer med at den blæser gnisten ud. Men den kørte bare mærkbart bedre bagefter.
sep 2005
Følger: 253 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 302 Svar: 6.315
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Mange tak for jeres kommentarer.
Allan:
Nu hvor du siger det, så kan jeg faktisk godt huske, at jeg har læst om det problem tidligere, med at turbotrykket blæser gnisten ud. Din forklaring lyder i øvrigt meget plausibel, for det var under en ret kraftig acceleration, at det skete.
Er det også noget med, at man også kan købe andre tændrør til bilen? Mener at have hørt noget med, at man kan købe dem, der er monteret i OPC´en - men ved ikke om jeg husker det forkert?
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.815
Det laves nogle racer rør, men det er først omkring 350hk og op, det bliver nødvendigt.
De originale rør er faktisk rigtig fine og skal bare bankes lidt sammen når der tunes. Så er det mere end rigeligt.
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
OK - tak igen.
Jeg prøver lige at tage et kig på tændrørene, og hvis de ser fine ud, får de lige lidt "bank"
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.815
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.815
Vi skal jo hjælpe hinanden hvor vi kan..
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Helt enig
* Allan N *
Jeg kontaktede i går EDS (dem som jeg har købt tuning-boxen af) for at høre deres mening.
De skrev til mig i dag ,og var helt enige i din vurdering, og sagde at fejlen med næsten 100% sandsynlighed lå ved tændrørene. De anbefalede at tjekke tændrørene og evt. foretage en udskiftning med nye (originale) tændrør, og minimering af elektrodeafstanden til 0,8 mm. - så du havde helt ret.
Vil lige starte med at tjekke hvordan de nuværende tændrør ser ud, inden jeg bestiller nye.
Tak igen.
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.815
Super...!!
Selv tak... og vi hører gerne om det så også hjalp på dit problem når du har fået det lavet..
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.815
Mener de koster omkring 150kr til 200kr. stykket ved Opel.. Men check evt. på www.vxronline.co.uk og hør dem hvor de kan købes billigst.. Måske kan du spare 50% selvom der er fragt fra England.
Det er da et forsøg værd her i weekenden hvor du måske alligevel ikke kan skaffe dem.
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.815
http://www.eurocarparts.com/ecp/c/Vauxhall_Vectra_2.8_2006/p/car-parts/car-service-parts/regular-service/spark-plugs/?408720100&1&095fd37cf928c7cd74c77777d3212417c97ef547&000301
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.815
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Jeg har læst mig til i diverse Opel-fora, at man med lidt snilde og håndelag kan skifte de bagerste tændrør også, uden at demontere den øverste del af indsugningen - men det er nok nemmere at komme til det hele, når man tager den øverste del af indsugningen af.
Hvis man fjerner den øverste del af indsugningen skal man blot huske på, at der også skal skiftes 2 stk. pakninger (koster vist små 500,- hos Opel).
Det lokale Opel-værksted ville have 3.500,- for at skifte tændrørene inkl. arbejdsløn og nye pakninger! Det er sgu lidt vildt for bare at få skiftet tændrør
Nu regner jeg dog stærkt med, at jeg selv kan skifte dem
PS: Det skal siges, at den tidligere ejer allerede en gang tidligere har skiftet tændrør på bilen. Det er dog ca. 80.000 km. siden og de nuværende så lidt brugte ud - så derfor besluttede jeg mig for at bestille nogle nye.
Kontrollampe - udstødning - Vectra C
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside