{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
733 visninger | Oprettet:

Ampere forklaring {{forumTopicSubject}}

Dumb question.

Hvad betyder ampere i svejsere? Jeg har f.eks. en Migatronic 305, som er naturligvis 305 Ampere svejser. Den kører på 380V og der sidder en 16 ampers sikring i tavlen...

Så spørgsmålet er... Hvordan kan en 16 ampers sikring klare 305 ampers udstyr? Spørger fordi jeg har en diesel generator, som står til at kunne klare 8 A ved 400 V og 15 A ved 220 V... Kan den også drive min svejser?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ampere forklaring
  • #1   3. jul Din svejser transformerer strømmen op og dermed spændingen ned.
    Dvs. du får flere ampere men mindre volt.

    Hvis svejseren er sikret med 16A ved 380V/400V så vil du ikke kunne trække den samme effekt ud af den med kun 8A fra generatoren ved 400V.
    Men du kan sikkert godt finde nogle indstillinger som du kan bruge på svejseren der ikke bruger så mange ampere fra forsyningen, jeg tvivler i hvert fald på at du belaster 100% ved normal brug.
    Du kan evt. måle forbrug fra forsyningen og rode med indstillinger og se om du kan holde dig inden for de 8A generatoren kan levere, hvis du kan det kan du bruge samme indstillinger når/hvis du kører fra generatoren.


  • #2   3. jul Super forklaring, tak... Nu er det med 16A i tavlen, er jo bare en standard sikring i gruppen, så jeg ved ærlig talt ikke, om den overhovedet behøver den slags overdådig luksus sikring. Måske ville den være helt tilfreds med mindre? Hvordan kan man ellers regne dens max strømforbrug ud? For de 305 A er jo bare ligesom den 1.000.000 Watts forstærkere i Thansen, måske?


  • #4   4. jul Du glemte den studie forlængende faktor kvadratrod 3 (1,732)
    3 faset effekt er “kømands udregnet som”:
    P = U x I x 1,732 x Cos(Phi), Cos Phi afhænger af belastningens type .
    Er det en ohmsk belastning er den en.
    Så 400X16X1,732 = 11072 W.
    Tænker det er ala 15-18 volt.
    Man kan heller ikke bare omsætte effekt 1/1 før og efter en transformer, det er der skrevet bøger om, og kunne qua min uddannelse også holde et 6 timers oplæg om dette, det gider ingen. Helt konkret laver transformeren de 400 volt vekselspænding om til de måske 15 volt, så sidder der en ensretter der laver denne veksel spænding om til DC altså jævnstrøm .
    Hvor om alting er, så kan værket levere mange flere ampere da spændingen er lav.

    Her er data bladet for et lignende værk, tænker nok afhængig af indstillinger at den nævnte generator kan trække det. Det er selvfølgeligt afhængig af tråd- og godstykkelsen man vil anvende.

    Så op bag i med den generator + svejseren, så kan dæk butikken tilbyde mobilt plade arbejde på rustne Lada’er.


    profilbillede
  • #5   5. jul Amperene angivet for en co2 svejser er en intermittens værdi, f.eks 80%, så at en svejser er på 200 ampere, er kun i brochuren, IRL er den på 120 A.
    Jo nyere en svejser jo mere overdrevet er navnet, et 140 værk fra slut 70erne er ligeså stærkt sonm et 200 A idag, man har simpelthen ændret på måæemetoden til at angive amperene med, en slappere måling.


Kommentér på:
Ampere forklaring

Annonce