8.520 visninger
|
Oprettet:
Citroen abs lyser {{forumTopicSubject}}
Hej bg jeg har en Citroen c3 1.4 benzin fra 2006som lyser i abs og esp, har haft tester på, som ingen fejl viser. Har då prøvet en bedre tester som heller ikke viser fejl. Nogle idéer?
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 105 Svar: 180
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 105 Svar: 180
feb 2015
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 581
Det samme gælder for airbags.
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
Hvis det er et forhjulsleje du har skiftet, så kunne ABS sensoren nok ikke holde til at blive banket ud
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Som reglen har abs systemer normalt selvtest, og det gør den hver gang bilen er startet.
Så det er ikke kun nogle gange, og det skulle ikke være nødvendigt med at pille batteriet fra.
Derimod hvis fejlen stadig er der, vil den jo lyse igen., og jo der er en fejl når lampen lyser, der skal bare den rigtige tester på.
Hvis fejlen er rettet, kan man bare trille en lille tur, efter skift af reservedel, og så skulle den automatisk slette sig selv.
Det er ihvertfald min erfaring.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Så skal ur og dato genindlæses, og så kører den et par måneder igen.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Så må du hellere have din bil på værksted og få den læst ud.
For når du sætter tænding på og og starter bilen laver den en selvtest, som afgør om ABS systemet funger optimalt.
Hvis det ikke fungerer optimalt vil lampen begynde at lyse og bremserne fungerer som almindelig bremser uden ABS.
Så du må have en defekt, evt. nogle rustne tænder på hjulkranse, eller skidt eller ikke mindst bare en defekt i ringene uanset deres udformning.
Du kan også have dårlige forbindelser eller dårlige følere osv.
Så hvis man ingen fejl har og starter bilen, og lampen lyser så har man en fejl, og i dit tilfælde en tilbagevendende fejl, og dette kan aflæses med en korrekt tester.
Hvis systemet finder at bilens abs ikke fejler noget når du starter, så vil lampen heller ikke lyse.
Og i dit tilfælde har du en fejl uanset hvad du gør, for det er IKKE fordi du tager strømmen fra, at bilen sletter eller laver den fejl bilen har. ( der skulle nemlig ikke gerne være noget der "fryser"
Der findes utallige af videoer på you tube, hvis man gerne vil have lidt viden om hvordan ens bremser fungerer og virkemåden i dem osv.
Jeg tror at rigtig mange ikke aner en skid om hvordan tingene fungerer, og kommer med påstande om hvad der sker, som i dit tilfælde så tror du at du løser fejlen ved at du tager batteriet fra i 5 minutter osv. men det løser ikke fejlen.
Og ja selvfølgelig tror jeg på at du gør som du gør, og at det virker for dig at slukke lampen på den måde,
Men det løser ikke det egentlige problem.
Mange mekanikere kender jo også til problemet med en lysende ABS lampe, når en bil har været på en lift, og man har haft motoren startet og hjulene af sig selv drejer rundt selv om bilen ikke står i gear, det kan jo også få en ABS lampe til at lyse, da baghjul osv. jo ikke drejer med rundt, og så tror ABS at der er en fejl, men kører man så få hundrede meter så stopper lampen med at lyse igen, fordi bilen hele tiden laver selvtest på systemet.
Ved ikke om der er en forklaríng du kan godtage.
Som Jacob R jo også linker til i #3 så kan man jo også bruge nogle hints derfra, men når jeg læser tråden så sidder jeg som så mange gange og ryster på hovedet.
Ikke fordi det er et desideret dårligt link, men mere pga. nogle af de svar mange kommer med, ang udluftning osv. da der er en der skriver at der er fordi den ikke kan presse luften ud i absén fordi ventilerne er lukket.
Og der er noget vrøvl, da der altid vil være gennemgang i det alm bremsesystem, så længe ABS ikke er aktiv, da det abs boksen gør er at lave en form for bypass, NÅR den er aktiv derfor biler har en ABS pumpe der skaber det tryk ud til hjulen, da man jo har cuttet forbindelsen fra bremsepedal og ud til hjulet, men så længe ABSén ikke er aktiv så er der ren gennemgang ud til hjulene.
Og det er også en ting mange foreslår herinde, om at man IKKE kan udlufte en bil med abs fordi ventilerne er lukket, og det ville da se meget skidt ud, at hvis ABSén skulle gå i stykker, ja så kan man ikke bremse bilen, da man jo så ifølge de kloge hoveder ikke kan presse hverken bremsevæske eller luft ud til hjulene.
Og ja selvfølgelig laver mange forskellige billproducenter biler forskelligt, men reglerne for fungerende bremser er de samme uanset hvilken bil du kører i..
Phy ha det blev da lidt langt.
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 105 Svar: 180
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Jeg har arbejdet med biler i tredive år, og har for længst erkendt, at elektronik i Citroen er underlig.
Alle øvrige fejl den har haft er tjekket op og (dyre) dele udskiftet, så nej, jeg tror ikke noget som helst. Jeg reparerer fejlene når de er håndgribelige. Men "spøgelsesfejl" får mig ikke til at udskifte en halv bil unødvendigt.
Info-panelet i C4 "fryser" med mellemrum, selvom der kan gå længe imellem.
Der er ikke nogen sletbare fejl lagret. Det er "bare" af med strømmen, så fungerer det igen.
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
Det kan se ud som det her http://www.mister-auto.dk/da/bremselyskontakt/hella-6dd-008-622-961_g806_a0026DD!008!622-961.html?mkwid=sPnh9cLHf_dc&pcrid=190090411119&pkw=&pmt=&gclid=Cj0KEQjwmv7JBRDXkMWW4_Tf8ZoBEiQA11B2fm3IV2XKgyZJQ9iYBnizlNn2nYQnga4rXqKs9M-niSsaAt1q8P8HAQ
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 105 Svar: 180
Citroen abs lyser