HK / Liter HK / Liter
Hva så knæjter, skal vi måle pi. øhh Liter-effekt :o)
Jeg lægger ud med et par stykker
1981 RX-7 (gadebilen) -- 160 HK / L -- 210hk på 1308ccm Indsprøjtning
1980 RX-7 (rarseren) -- 229 HK / L -- 300hk på 1308ccm og karburator :o)
1985 motor (reserve) -- 157 HK / L -- 180hk på 1146ccm og karburator :o)
1987 motor (standard reserve) -- 111 HK / L -- 146hk på 1308ccm indsprøjtning
Hvad har jeg vundet ?
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.073
Bortset fra det så er det sgu nogle imponerende effekter der hentes ud af de Wankel.
Nu har jeg jo lige fået S2000 og er ret imponeret over at de standart fra fabrikken leverer ca. 120 HK / L
(det skulle være rekord for serieproducerede stempelmotorer)
Men det falmer jo stadig lidt i forhold til de wankel.
jeg har ikke de store planer lige PT, men det skulle være forholdsvis nemt at hente 300 Hk ud af min maskine, med strokerkit eller spjældhuse. Begge ting henter vist op imod 340 HK, men så kommer man også op og være en 2,4
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 22
Er der for øvrigt nogle er jer, der har forstand på tunerfirmaernes udstødningsystemer til E46 M3? Jeg har set på flere men er blevet advaret om at nogle af systemerne ingen effektforøgelse har og nogle ligefrem mindsker effekten!?
Som i nok kan regne ud skal jeg bruge et system som fungere bedre end CSL systemet der er monteret på bilen standard. Håber i kan hjælpe:)
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.073
Det er vel ét af de altid store "problemer"
Der er ingen tvivl om at udstødningssystemet på sådan en M3 og ikke mindst på en CSL er gennemtestet i alle leder og kanter af fabrikken.
Derfor kan man godt undres over at et "tunningsfirma" så kan svejse 4 rør sammen og købe en potte til at sætte i enden, og skrive den giver +10 HK.
BMW udvilkerne har naturligvis nogle støj og miljøkrav der skal overholdes, men hvis du har planer om at bilen stadig skal kunne køre lovligt på de danske veje, kan du alligevel ikke ændre på dette.
Derfor tror jeg i sådan et tilfælde ikke på at ret mange tunningsfirmaer kan lave et bedre system end BMW.
Hvorfor skulle de kunne det???
Tvivler på at BMW udvilker med en decideret "begrænsning" (ud over for miljø og støjkrav), og er ganske sikker på at de tester, tester og tester igen og med det nyeste og dyreste udstyr.
Men det er blot en "tanke", jeg ved generelt intet om BMW og deres tunere.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 22
Prøv lige at tage en kigger på dette system fra Racing Dynamics.
http://www.racingdynamics.com/Localized/International/Series/M/M3_E46/M3_E46_Motor/RD_Int_M3_E46_Motor.htm
Hvad syntes du?
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 22
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.073
Jeg forstår bare ikke at BMW ikke selv ville lave sådan en x-bone, hvis det skulle være så godt???
Sådanne ting syntes jeg er underligt.
Men hvis den gir den effekt de lover jamen så er det jo bare skønt.
Noget af det kommer vel formentlig fra de "manglende" potter !!!
Men det blir lyden nok ik ringere af
Kun højere...
Men som sagt, jeg er på ingen måde "kvalificeret" til at kunne rådgive på dette område. Tag ikke mine ord for gode varer
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.073
Ja, det lyder sgu ik dumt.
Men jeg har haft min kamp med en turbobil og derfor er jeg nok lidt tilbageholdende i den sammenhæng.
Oven i det, så syntes jeg et eller andet sted at det måske er lidt "synd" for den motor, når nu den er så N/A orienteret.
Tror jeg vil holde min til N/A tun denne gang
Oven i hatten så bekymrer det mig faktisk ikke at den ikke er lige så hurtig som min tidligere bil. Det betyder ikke meget for køreglæden i forhold til så meget andet, når det kommer til stykket.
Alle kan køre hurtigt ligeud, det er sjovere når vejen drejer
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 22
Der er bare også så mange andre ting man skal overveje, inden man investerer i sådanne dele. f. eks. Hvad sker der med momentkurven (den er nemlig ikke nævnt, eller illustreret), lyden (som du selv nævner) kan blive for høj. Det kan faktisk gå hen og blive et problem når man kører trackdays. De har ofte begrænsninger på hvor meget der må larmes (larm det er bare så dårligt et ord, det er jo sød musik for øregangene). Jeg er heller ikke parat til at skulle "tilpasse" (ødelægge) min bagkofanger for at montere sådan et system.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 49 Emner: 20 Svar: 520
Nej Mazda har ikke patentet på Wankelmotoren, det havde NSU.
Mazda har i tidernes morgen købt en licens af NSU og produceret adskellige millioner på den.
Hvad de har i dag, aner jeg ikke, men mon ikke at de har sikret sig at papirene er i orden til når de lancerer deres nye 16X motor.
http://www.mazda.com/mazdaspirit/rotary/16x/
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 49 Emner: 20 Svar: 520
Mere power med færre omdrejninger, lyder også som mere brugbart moment. En win/win situation hvis du spørger mig.
9500 omd. er kun til at blære sig med til festerne.
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.073
Ja, du har ret.
Underligt at de ikke nævner NM, det kunne meget vel tænkes at det er fordi den mister noget her.
Og støj er ikke altid fedt, afhænger af niveauet og hvor meget / hvordan du bruger bilen.
Og det er jo umiligt at afgøre før man tester det selv.
Ja, til næsten alle trackdays er der støjgrænser der skal overholdes.
Iøvrigt står der specifikt at man skal ændre på bagkofangeren for det passer
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 22
Det bliver spændende at se vilket resultat de kommer frem til med den nyudviklede 16x Wankelmotor. Det ser ihvertfald spændende og lovende ud. Brændstofforbruget har altid været en af de punkter hvor wankelmotoren haltede lidt bagefter sammen med momentet men hvis de kan forbedre de ting står de da med et stærkt produkt.
Hvordan er holbarheden? Der er jo ikke så mange bevægelige dele som i en stempelmotor, så der er jo derfor også mindre der kan gå i stykker eller hvad?
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.073
Om der er noget om snakken ved jeg ik
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 22
Det gør der sgu da osse. Så er det jo afklaret med udstødningssystemet fra Racing Dynamics! Hvis der er nogle af jer der støder på et udstødningsystem til en CSL må i gerne lige skrive. Vil ikke udlukke muligheden for at der findes et system som opfylder mine forventninger.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 49 Emner: 20 Svar: 520
En non-turbo maskine snurrer lystigt afsted til omkring de 200.000km, hvis man vel at mærke behandler den pænt.
200K er sgu meget pænt af en motor som bliver pisket hver dag.
Turbomotoren i den sidste model (FD) er kendt for at give op efter 100K, den lever livet hårdt og ofte er der folk uden forstand som har pillet hvor de ikke skal pille.
Brændstof "økonomien" blev betydeligt bedre med Renesis motoren som sidder i RX-8 - der er stadig plads til forbedring, mon ikke at Direct Injection og det større "slaglængde" i 16X hjælper lidt på det.
Men tænk nu på hvor meget en tilsvarende stempelmotor med samme output bruger af benzin, det er lidt unfair bare at konkludere at en 1.3L sportsmotor skal have samme økonomi som en Suziki Liana med en trejdedel af kræfterne.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 22
Jeg sammenlignede faktisk Renesis motoren med min rækkesekser i CSL´eren og der må jeg indrømme at forskellen på forbruget af brændstof var minimal. Håber det bliver bedre med den nye generation af Wankelmotore. Jeg syntes virkelig det er en spændende motor, omdrejningsvillig, næsten vibrations og utrolig let. Ved du noget om hvor mange hk og nm 16x får?
Hilsen Carsten
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.073
Helt okay.
Ja har godt læst mig til at de oliefiltrer skulle have det med at ryste løs.
Jeg skiftede olie da jeg fik den, og har da haft fat i filteret et par gange siden, for at tjekke. Jeg har dog endnu ikke kostateret at det havde løsnet sig.
Men ja, det går fantastisk. Den kører sgu godt.
Og nu er den også begynd at lige noget jeg vil være bekendt
Den var lidt høj og kluntet før, men det og den nye hjelm gjorde underværker.
Lige PT knokler jeg for at finde den rigtige luftfilter løsning.
Lige PT hælder jeg mest til et BCM CDA filter, hvor jeg så får lavet noget rør der tager luft i fronten.
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.073
Hvor forsvinder dit Luftfilter hen?
Ligger det nede bag køleren, eller ?
Har du mulighed for at tage billeder af det?
jul 2002
Følger: 33 Følgere: 45 Biler: 9 Emner: 54 Svar: 1.296
Det er da ret godt gået når man tænker påstr på motoren.
Jeg mener det er vel nemmere at hive 160 heste ud af en 1,6 end at hive f.eks 400 heste ud af en 4.0 motor - eller 600 heste ud af en 6 liters...
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.073
Dem jeg har set trækker luft bag ved køleren, hvilket på ingen måde gir mening.
Derfor vil jeg lave mit eget system.
Et BMC CDA filter hvor jeg så vil få lavet mit eget "rør system" der går direkte ud i fronten og trækker luft foran køleren!
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.073
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 22
Du tænker på en 997 GT3 ikk? Jeg troede det var en 3,8 liters? 109hk/L
Men jeg kunne jo tage fejl. hehe
Hilsen Carsten
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 49 Emner: 20 Svar: 520
Carsten.
Eftersom at Renesis leverer 231hk i sin nuværende konfiguration, er jeg villig til at tro at den nye 16X kværn vil levere omkring 280 med lidt større volumen og ny teknologi.
Og forhåbentlig smider Mazda den i fjerde generation RX-7.
8'eren er sgu lidt anonym, hvis du spørger mig - men den kører som en drøm.
Jo flere tæsk den får jo bedre kører den.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 49 Emner: 20 Svar: 520
Men 13B Renesis motoren fra RX-8 er blevet monteret i henholdvis MX-5 og første generation RX-7.
http://www.five-speed.dk/Gallerisub/2007/2007NCWankel.htm
http://www.ub3rgeek.net/gallery/renesis-rx7
Renesis motoren er en lækker maskine, men den er så skide indviklet at det er nemmere at tune enhver anden Wankelmotor til at yde det samme.
Min personlige drøm er at hente en RX-8 i Prøjsen, smide motoren i min gadebil med instrumentering und alles og så bygge et badass trackday tool ud af 8-eren
HK / Liter
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside