Gode tips - Gør bilen klar til frost og vinter
I de kolde vintermåneder er det ikke usædvanligt at forskellige dele af bilen fryser til. Frosne bildøre og billåse er derfor tilbagevendende problemer for mange bilejere - men vi har samlet en række gode råd nedenfor, som kan hjælpe dig med at få din bil helskindet gennem vinteren.
Frossen bildør:
En silikonestift kan ofte forebygge de værste problemer med frosne bildøre. Hvis gummilisterne rundt om bildøren er udtørrede, kan frostgraderne få gummiet til at fryse sammen med metallet på døren. Du kan undgå dette ved at smøre gummilsiterne med en silikonestift - det gør gummilisterne blødere, og sørger for at de nemmere slipper taget i døren. Du kan naturligvis undgå et frossent bagagerum med samme metode.
Frossen billås:
Hvis din billås er frosset til og du ikke kan låse døren op, er der en del forskellige tricks du kan ty til:
Varm fx nøglen op med en lighter - pas dog på at du ikke smelter eventuel plastic på nøglen. Den opvarmede nøgle kan ofte løse problemet.
Alternativt kan du holde noget varmt op mod låsen for at tø den op. Du kan fx fylde en pose med varmt vand (og komme posen i en strømpe eller lignende for at undgå kondensvand) og så holde posen op mod låsen, indtil den er tøet op.
Hvis du gerne vil forebygge problemet, kan du købe en lille plasticflaske med grafit (kan ofte købes i både supermarkeder og på tankstationer) og sprøjte grafitten ind i låsen. Dette virker både som smørelse og forhindrer isdannelse. Det skal naturligvis gøres inden frostvejret rammer.
Is på ruden:
Hvis du ikke har tilstrækkeligt udsyn fra din bil, kan du få en betinget frakendelse af kørekortet, så det gælder om at få fjernet så meget sne og is fra forruden som muligt. Det område af forruden som viskerne dækker, skal være fri for is, sne og sjap.
Her er en isskraber naturligvis den oplagte løsning. For at skåne forruden mest muligt, kan det anbefales at anskaffe en skraber med en skarp plexiglasklinge, og husk kun at køre i én retning på ruden - så mindsker du risikoen for ridser.
Der kan godt florere nogle lidt tvivlsomme råd blandt bilister - fx anbefaler nogle mennesker at hælde varmt vand på bilen for at tø den op. Dette kan ende rigtig uheldigt, da der kan opstå spændingsforskel i ruden, hvilket kan få den til at revne.
Du kan desuden investere i en isfjernerspray, som gør det nemmere at fjerne is fra ruden.
Og sidst men ikke mindst - husk at bruge frostsikret sprinklervæske.
Duggede ruder:
En af de bedste måder at undgå indvendig dug på, er at gøre bilen så tør som mulig indvendig. Små genstande som eksempelvis en avis eller en klud, kan holde på fugten og derved forårsage indvendig dug, så husk at fjerne disse genstande.
Andre faktorer som kan forårsage dug, kan fx være et stoppet pollenfilter, eller at ventilationssystemet er indstillet til recirkulation.
Er bilen først dugget til, kan du bruge en antidugspray eller antidugklud - alternativt kan en omgang indvendig polering med lidt koncentreret opvaskemiddel også tit klare problemet. Du kan også bruge bilens aircondition til at afdugge bilruderne.
Bilvarmer - Diesel- eller oliefyr i bilen:
Hvis du vil være helt fri for at skrabe sne og is af ruderne, er det muligt at investere i en bilvarmer.
Bilvarmeren kan normalt indstilles til at starte på et bestemt tidspunkt, fx en halv time før du skal afsted, og derved kan du sørge for, at evt. sne eller is er væk, når du skal ud og køre. Derudover er det naturligvis mere behageligt at komme ud til en opvarmet bil.
Udover at øge komforten, har en motorvarmer også en miljømæssig gevinst og mindsker slitage, da der slides mere på en kold motor end en varm.
Bilbatteriet dør i frost:
Hvis dit bilbatteri ikke er helt nyt, kan det miste kapacitet i takt med at temperaturen falder. Faktisk kan batteriet miste helt op til 50% i kapacitet ved hård frost. Vejhjælpen har derfor ofte særligt travlt i vintermånederne. Hvis du ikke vil blive en del af den statistik, er der heldigvis forskellige muligheder, du med fordel kan gøre brug af.
En opvarmet garage kan hjælpe en smule, da det kan være hårdere for batteriet at starte, hvis bilen har holdt ude på gaden natten.
Hvis dit bilbatteri er et par år gammelt, kan du vælge at få batteriets ladetilstand kontrolleret, inden frosten rammer.
Det kan også anbefales at anskaffe sig en hjemmelader. Hvis du lader batteriet op hjemme i garagen, kan du forlænge levetiden, og desuden undgå et besøg til værkstedet eller i værste fald et opkald til vejhjælpen.
Forum - vintertips
-
Skoda har svært ved at starte
Video af hvordan den gør når den starter: https://youtube.com/shorts/AgZ_4z69IfA Video af hvordan den gør når den ikke starter med det samme: https://youtube.com/shorts/KPvP9xXNajI?si=ANmrB-wsOCsX... -
Begynder-spm om akku-slagnøgle IMPAXXO 18/400 ?
Hej, Jeg har købt mig denne her: https://www.einhell.dk/p/4510070-impaxxo-18-400/ fra amazon.de, så det bliver lettere/hurtigere selv at lave hjulskifte og den slags og så jeg kan spare penge (og ... -
Platin Wheels
Hej. Er der nogen som har erfaring med om Platin Wheels er gode fælge. Skal snart købe vinterhjul til min nye bil fra i år. Er de de holdbare til vinterbrug. På min tidligere bil havde jeg 2 sæt Rial... -
Nissan Pulsar 1.5 dci går ujævnt
Som nævnt i overskriften går min Nissan Pulsar 1.5 dci dårligt når jeg ligger på plan vej omkring de 1500rpm. Den sætter ud og kører meget ujævnt. Hvis der er en stigning i vejen sker det ikke men hv... -
Hjælp Bmw Alu fælge rystelser ved fart
Hej Hvis min bil har nav 72.5 og jeg har fælge som er 72.6 skal jeg bruge en centreringsring? Afbalancering er helt ok nye dæk vejtryk under 3 på alle dæk Undervogn tjekket alt ok. Med stålfælg... -
Tesla er en rustbunke siger nordmænd...
Dele af garantien frafalder hvis man undervognsbehandler en Tesla, men hvis man ikke behandler dem så begynder de at ruste allerede efter første vinter :-( Forstår stadigvæk ikke folk er så vilde ...