{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.273 visninger | Oprettet:

DIY Batteri {{forumTopicSubject}}

Hey alle sammen

Jeg tænkte jeg ville kaste en kort guid op omkring batterier. I kender jo nok det meste i forvejen men tænkte det nok kunne være noget nytte alligevel.

Min bil har i lang tid haft problemer med at starte. Den startede fint men lød meget skidt. Jeg havde en idé om hvad der var galt og ganske rigtigt var batteriet der var dødt.

Hvordan konstatere man så det og hvordan køber man et nyt?
Du kan måle med et multimeter på + og - hvad Volt der er.

Ligger dit volt på:
12,72 V - så er dit batteri 100% opladet
12,60 V - Så er dit batteri 75% opladet
12,48 V - Så er dit batteri 50% opladet
12,36 V - Så er dit batteri 25% opladet

Mit batteri lå på 12,40 V og betød at det var ca 27% opladet hvilket betyder det skal skiftes.

Ud over at det skal skiftes skal man jo også vide hvad man skal putte i af batteri. Det er nemlig ikke lige meget hvilket batteri du smider i din bil som mange tror.

I min bil sad et 55 AH 480 batteri. Det fik jeg et godt tilbud på til 499 kr. Men du kan faktisk ikke regne med det batteri der sidder i din bil for hvis den tidligere ejer har puttet et batteri i fordi det var billigst så kan det faktisk være mindre end det bilen skal bruge. Ring derfor til dit værksted eller slå op i manualen og se.

I mit tilfælde skulle der bruges 62 AH 600 hvilket er langt fr hvad der sad i og derfor måtte jeg af med 649 i stedet for 499. Billigst er ikke altid bedst.

Du kan til HVER en tid ALTID købe et større batteri. ikke mindre.

Jeg kunne sagtens komme med en lang større smørre med en masse nørde batteri ting men det undlader vi denne gang.
Jeg håber dette vil gavne for nogle af jer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DIY Batteri
  • #1   3. sep 2013 Kanon guide, og tak for de gode oplysninger.

  • #2   3. sep 2013 Ekstra tilføjelse kan så være at der er ikke den store forskel i T Hansen batterier, biltema batteri og pro batterier som du køber på værksteder. Levetiden kan have en indflydelse men det burde ikke være en nødvendighed.

    Et helt andet emne er så Gelé batterier som er super dejlige og holder MEGET længere. og som er super spild af penge med mindre man virkelig har behov for dem. Her snakker jeg om nye biler og ikke gamle biler.


  • #3   3. sep 2013 Men hvor mange % skal det virke før det er skærings tidspunkt fra virkende til bør udskiftes?

  • #4   3. sep 2013 FreakaZoid: Nu kommer du ind på et farligt område.

    Som du kan se skal der ikke meget til fra SUPER batteri til skod batteri. Der er en forskel på 0,36 V. En bil kan køre fint og uden problemmer på 12,36 V i løbet a sommeren men være stamkunde hos dansk autohjælp i løbet af vinteren. Jeg vil sige skift batteriet når det er under 50% eller lavere NÅR du går vinteren i møde.

    Nørde snak: Batterier er afhængig af temperatur. Derfor er det også om vinteren vi ringer til dansk autohjælp og ikke så tit om sommeren. Derfor bør du altid i din vinterklargøring se tilstanden på dit batteri og skifte det ud hvis det er nødvendigt ligefør vinter.



Kommentér på:
DIY Batteri

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce